Opera
analizata
Definiţie: Pastelul este opera lirică în versuri care pune în
evidenţă ideile şi sentimentele autorului prin intermediul unor imagini din
natură.
Demonstraţie
pastel
-plan-
I. Prezentarea generală a autorului şi a creaţiei sale
1.Date
generale despre operele autorului şi tematica acestora
2. Tema operei analizate
II. Definiţia pastelului
III.
Prezentarea conţinutului textului
1. Succesiunea imaginilor
artistice; perspectiva din care sunt descrise
a) planul apropiat/
planul îndepărtat
b) planul
orizontal/planul vertical
2.
Natura elementelor din care se constituie imaginile artistice
a)
elemente vizuale
b)
elemente auditive
c)
elemente olfactive
3.
Evidenţierea modalităţilor de expresivitate artistică şi rolul acestora
IV. Concluzii-elemente specifice pastelului
1. Caracterul descriptiv
al textului se evidenţiază prin:
a)
îmbinarea elementelor vizuale, auditive şi olfactive
b)
coloritul tablourilor descrise
c)
părţile de vorbire folosite frecvent
d)
frecvenţa termenilor cu sens figurat
2.
Rolul elementelor de prozodie
a)
măsura versurilor
b)
rima versurilor
c)
ritmul poeziei
3. Ideile şi sentimentele
care se desprind din operă
Vasile
Alecsandri - "Pasteluri"
-prezentare generala
Pastelul este o specie a genului liric
cunoscuta in aceasta forma numai in literatura romana, creata si dusa la
celebritate de Vasile Alecsandri intr-un ciclu de versuri, numit chiar
"Pasteluri". Poeziile au aparut (cu doua exceptii) in revista
"Convorbiri literare" in perioada 1868-1869.
Sfidand sabloanele, Alecsandri se
fixeaza la geografia autohtona, si individualizeaza un colt de natura lipsit de
sublimitate. El descrie o zona cuprinsa intre deal si campie, echilibrata sub
raportul temperaturii, al formelor de viata vegetala, al rotatiei
anotimpurilor, una din ipostazele veridice ale pamantului romanesc.
Universul "Pastelurilor" e
strabatut de euforie vitala si optimism cosmic. El implica regularitatea
ciclurilor naturii, armonia randuielilor firii, ordinea imanenta a creatiei.
Anotimpurile vin si pleaca: Toamna rugineste lunca, aduce nori suri si vanturi
fioroase; Iarna acopera cu troiene campurile, scoate lupii la prada in noptile
cu vifornita; primavara se anunta cu intoarcerea cocotilor si randunelelor,
prin elanul exploziv al mugurilor si iesirea plugarilor la munca; vara rodeste
holdele cu ploi fertile si soare cald, rasplatind osteneala seceratorilor.
Zilele se scurg calme: Inserarea urmeaza diminetii, linistea satului adormit si
oracaitul broastelor succed muncii harnice si invalmasitei agitatii diurne.
Fortele naturii, vantul, ploaia, viscolul se integreaza marelui mecanism
planetar, repetandu-si lucrarea, la ceasurile sorocite. Oamenii insisi
participa la jubilatia universala; ei sunt zugraviti, in mod precumpanitor, in
doua atitudini , simple si permanente: in zbenguierile dragostei si in
incordarea activitatii productive. Ei reprezinta mai putin taranimea unei
societati determinate si mai mult tipului unei umanitati atemporale, apartinand
nemijlocit naturii si incorporandu-se ei.
Cu "Pastelurile" Alecsandri
atinge treapta deplinei maturizari a talentului. Versul isi pastreaza
simplitatea, cursivitatea, limpezimea. Formula compozitioanala, de obicei de
patru strofe, recurge la o mica inscenare, terminata adesea in poanta, pentru
destinderea atmosferei. Imaginea, bazata pe perceptie, traduce momentan
senzatia, fara digresiuni sau paranteze. Tabloul e dinamic si concis. Timpul
"Pastelurilor" este invariabil prezentul, intrucat poezia ne implica
in postura de spectatori. Desenul esentializeaza, surprinzand conturul
obiectelor, mai ales miscarile si detaliile. Dese comparatii gratioase
("Fulgii zbor, plutesc in aer ca un roi de fluturi albi"), sau pline
de o calma maiestate ("Fumuri albe se ridica in vazduhul scanteios/Ca
inaltele coloane unui templu meiestos"), intaresc sentimentul de
seninatate clasica.
Legate de artele plastice
(pastel=desen in creion moale, usor colorat), aceste poezii manifesta
preocuparea pentru satisfacerea unor exigente specifice: compozitie, colorit,
echilibru. Corespondenta sentiment / natura (romantica) este subliniata de
faptul ca tabloul este insufletit de o prezenta umana, care sprijina degajarea
unui sens; dar e descrisa obiectiv, cu ochii unui privitor din afara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu