Basmul “Aleodor imparat” a fost cules de Petre Ispirescu si publicat in culegerea “Legendele sau basmele romanilor” (1882), o ampla si valoroasa colectie de basme romanesti, despre care Vasile Alecsandri afirma ca ele reprezinta “ un sirag de pietre scumpe din averea nationala”.
Basmul este o
opera epica in proza care nareaza intamplari fantastice puse pe seama unor
personaje inzestrate cu puteri supra naturale si care se constituieste pe
universala lupta dintre bine si rau. Ca majoritetea basmelor, fie ele populare
sau culte, si “Aleodor imparat” se manifesta ca o strucrura schematizata
avand la baza motive narative specifice
care se desfasoara intr-o animita ordine temporala: motivul imparatuluifara
urmas, motivul interdictiei si al incalcarii acesteia, motivul calatoriei in
care eroul I se alatura sjutoare din lumea reala, motivul depasirii probelor,
motivul promisiunii indeplinite, motivul triumfului binelui asupra raului si
motivul sfarsitului fericit.
Pe durata intregii actiuni, elementele
reale se impletesc cu cele neverosimile, modul de expunere dominant este
naratiunea care se impleteste cu dialogul si descrierea conferand subiectului
dinamism si sugestii scenice.
In basm, timpul si locul nu sunt precizate.
Astfel spatiul este nelimitat, peripetiile lui Aleodor se petrec pe “taramul
nostru” (imparatia eroului), dar si pe “taramul celalalt”, considerat un
domeniu interzis, stapanit de o fiinta diforma (mosia lui
Jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop). Timpul actiunii este
nedeterminat, intamplarile avand loc “odata ca niciodata’.
Incepand cu intriga subiectului (din
neatentie, eroul a calcat pe taramul “pocitaniei de om”) se se contureaza
opozitia dintre bine si rau. Aleodor, odrasla imparateasca, venit pe lume in
chip tainic, reprezentand fortele binelui este construit in antiteza cu un
monstru malefic, antieroul cu trasaturi inumane, o fire tiranica si
razbunatoare, posedand o forta fizica neobisnuita. In opozitie cu slutul,
Aleodor simbolizeaza pe eroul basmului romanesc, Fat-Frumos, modelul ideal al
flacaului.Acesta se dovedeste a fi de la inceput un copil nazdravan, istet si
iscusit in carmuirea imparatiei. Desi puterile lui sunt limitate, feciorul de
imparat detine calitati deosebite ale omului din popor: forta, frumusete fizica
(fetei lui Verdes imparat “i se scurgeau ochii dupa frumusetea si boiul lui”)
curaj si vitejie (eroul pleaca in calatorie si reuseste sa treaca cu bineprin
incercarile la care este supus de Verdes imparat),- modest, onest (sarutandu-l
in timp ce dormea, fiica de imparat este palmuita de Aleodor care trebuia sa-si
tina cuvantul dat pocitaniei), milos (manifesta indurare fata de fapturile
naturii: stiuca, corbul si taunele) si are dragoste pentru adevar si spirit de
dreptate.
Pentru a iesi biruitor in confruntarea cu
“pocitania de neom”, eroul este ajutat de cei trei prieteni pe care ii pofteste
inaintea sa folosind obiectele magice: solzisorul stiucuu, penita corbului si
pufuletul taunelui, Obligat sa se ascunda “in trei zile de-a randul”, feciorul
de imparat este metamorfozat in pestisor, pui de corb si lindina, reusind sa o
invinga pe fiica lui Verdes imparat, cu toate ca si ea avea un ocheam fermecat.
Cifra “trei” este fatidica. Ea
simbolizeaza miracolul (la botezul lui Aleodor, petrecerile au tinut trei zile
si trei nopti”). Cele trei ajutoare si obiectele lor vrajita sugereaza taina,
iar motivul celor trei incercari subliniaza neprevazutul si strecoaraun fior de
teama in sufletul ascultatorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu