Fondata de guvernele unei
lumi macinate de razboaie, ONU era menita sa apere pacea si sa sprijine
progresul social si economic. Chiar daca nu are autoritate globala, ea a facut
progrese importante.
Istoria umanitatii este plina
de conflicte si de nedreptati. Incercarile de stopare a lor au avut doar un
succes partial, atat in secolul XX cat si in perioadele anterioare.
Capacitatile distructive ale armelor moderne si scara la care se poarta
razboaiele au facut ca necesitatea unor aranjamente prin care sa se poata
asigura pacea mondiala sa devina o tema mult mai stringenta decat in anii
precedenti.
Adevaratul
punct de cotitura a fost primul razboi mondial. Macelul a fost atat de
inspaimantator incat multi oameni au hotarat ca acesta sa nu se mai repete
niciodata. Ideea a fost incurajata si de guverne, sustinand ca vor duce “un
razboi care va pune capat oricarui razboi”. Iar atunci cand SUA
s-au vazut implicate in conflict, unul dintre cele
Patrusprezece Puncte prezentate in ianuarie 1918 de presedintele american Woodrow Wilson era infiintarea unei
“Asociatii Generale a Natiunilor”.
Ca
urmare dupa sfarsitul razboiului a fost infiintata in 1919, Liga Natiunilor.
Liga a avut rezultate bune ca organizatie umanitara dar a esuat in prevenirea
agresiunilor si mentinerea pacii mondiale. Autoritatea sa a fost slabita inca
de la inceput de absenta SUA, unde propunerile politice ale lui Wilson au fost respinse
de un Congres izolationist. Apoi s-au instaurat regimuri militariste in Italia,
Germania si Japonia. Ele sfidau internationa-
lismul si din moment ce puterile democratice doreau
cu orice pret sa evite un alt razboi. Liga nu a putut face prea multe pentru a
penaliza agresiunea Japoniei impotriva Chinei saua invaziei italiene din Abisinia(1935).
Cand Adolf Hitler a imbratisat politica expansionista, la inceput (1936-1939)
Marea Britanie si Franta au stat linistite, iar mai apoi (1939) au declarat
razboi Germaniei,fara a informa Liga.
In
decursul conflagratiei mondiale care a urmat, aliatii s-au prezentat ca
luptatori pentru pace, libertate si decenta impotriva fascismului barbar. In
1941, dupa o intalnire navala in mijlocul oceanului, Winston Churchill si
Franklin D. Roosevelt au emis Carta Atlanticului, o insiruire de principii la care
au aderat in timp multe alte state.Numarul statelor aliate modificandu-se
Mereu, se facea referire la acestea ca la “Natiunile
Unite” si o data cu apropierea sfarsitului razboiului aceasta denumire insemna
o noua asociere de state ce avea sa preia atributiile Ligii Natiunilor.
In
februarie 1945, Roosevelt , Churchill si
Stalin au ajuns la o intelegere. In aprilie anul urmator, a inceput la San Francisco o
conferinta internationala care a inceput sa schiteze Carta Natiunilor Unite; si
la 24 oct. 1945 a luat fiinta Organizatia Natiunilor Unite.
Printre
scopurile stipulate in Carta se numarau acelea de a pune capat razboiului si de
a lupta pentru drepturile omului, toleranta, progres economic si social. Nici
unul dintre acestea, nici organizarea fundamentala a ONU nu s-au modificat
semnificativ din 1945. “Parlamentul” ONU este adunarea generala in care este
reprezentat fiecare stat membru si are un singur vot. Cu exceptia cazurilor de
urgenta, adunarea generala se convoaca doar o data pe an, cea mai mare parte a
atributiilor fiind rezolvata de comitete. Punctele sale de vedere sunt facute
publice prin intermediul rezolutiilor.
Consiliul
de Securitate
Statele
membre au ignorat adesea rezolutiile care le criticau actiunile. Decizia de a
implementa o rezolutie depinde de fapt de Consiliul de Securitate, format din
cinci membri permanenti (SUA; Marea Britanie; Franta; China; Rusia) si o
selectie de alte state, care se modifica, formata din membri nepermanenti. Cand
problemele sunt de ordin pur legal, disputele dintre membri pot fi rezolvate la
Curtea Internationala de Justitie de la Haga.
Membrii
Adunarii Generale si ai Consiliului de Securitate isi reprezinta propriile tari
dar exista si un Secretariat format din persoane care lucreaza direct pentru
Natiunile Unite si care au in vedere interesele acestui organism.In fruntea lor
se afla Secretarul General ales de Adunarea Generala el calatoreste neobosit in
intreaga lume spre zonele cu probleme, pentru a investiga, negocia sau pentru a
intocmi rapoarte.
Structura
Natiunilor Unite mai include si cateva comisii si agentii care sunt conduse de
catre Consiliul Economic si Social al ONU, sau legate intr-un fel sau altul de acesta. Cele mai
cunoscute sunt UNESCO (Organizatia pentru Educatie, Stiinta si Cultura a ONU),
UNICEF (Fundatia pentru Copii a ONU) si OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii).
Acestea si alte organisme au lucrat intens, vreme de mai multe decenii,
abordand o gama variata de probleme, printre care repatrierea refugiatilor,
eradicarea unor boli cum ar fi variola, administrarea ajutoarelor in caz de
dezastre, lupta impotriva analfabetismuluisi a folosirii copiilor la munca,
incalcarea drepturilor omului si, in ultimul timp, alertarea populatiei asupra
problemelor de modiu. Realizarile ONU in aceste domenii uneori se trec cu
vederea, mai ales atunci cand noile probleme apar mai rapid decat sunt
inlaturate cele vechi.
Intotdeauna
s-a acordat mult mai multa atentie rolului
de mentinere a pacii a ONU, care a fost judecata foarte sever. Dupa 1945
nu a mai existat nici un razboi mondial dar conflicte mai mici au aparut cam
peste tot in lume si au fost stocate arsenale de arme, capabile sa distruga
intreaga viata de pe planeta. ONU a mediat in multe conflicte dar, practic, nu
a reusit sa le stopeze sau chiar sa
impuna adoptarea unei solutii.
De
fapt acest lucru nu este surprinzator. ONU nu are nici fonduri si nici forte
proprii: trupele “Natiunilor Unite” sunt formate cu sprijinul statelor membre,
ale caror contributii (platite adesea cu mare intarziere sau chiar neplatite)
finanteaza activitatile organizatiei. Astfel, ONU poate realiza doar ceea ce ii
permit membri. De-a lungul existentei sale au existat scindari adanci intre
acestia.
Cea
mai mare divizare a avut loc in perioada razboiului rece. Rivali-
tatea pentru putere dintre cele doua blocuri s-a
extins in toata lumea, abia mai existand subiecte care sa atraga adeziunea
tuturor. Aceasta a paralizat activitatea Consiliului de Securitate deoarece,
conform regulamentului sau de functionare orice decizie importanta avand
sustinerea majoritatii putea fi blocata printr-un singur vot de veto, dat de un
singur membru permanent.
A
existat o singura exceptie de la aceasta situatie:URSS a parasit Consiliul de
Securitate deoarece China
continua sa fie reprezentata in Consiliu de nationalistii infranti in locul
comunistilor care conduceau, de fapt, tara.
Astfel, cand in 1950 Coreea de Norda invadat Coreea de Sud. Consiliul de
Securitate majoritar occindental a putut autoriza actiuni militare pentru
stoparea agresiunii Nordului. Fortele Natiunilor Unite, formate mai ales din
trupe americane, i-au respins pe nord-coreeni dar apoi a invadat Nordul – o
operatiune care parea mai degraba un contraatac occidental decat una a
Natiunilor Unite, de mentinere a pacii. Insa nici obiectivul propus nu a fost
atins, deoarece China
a fost atrasa intr-un razboi care a mai durat doi ani si s-a sfarsit cu un
impas. Intregul episod a fost descurajant pentru cei care sperau ca ONU sa
devina o autoritate mondiala.
Realinierea
Vreme de cativa ani, majoritatea membrilor ONU au sprijinit
occidentul;mai tarziu, dupa ce decolonizarea a dus la aparitia a noi state,
lumea a treia s-a aliniat adesea alaturi de blocul comunist si SUA au fost cele
care s-au opus prin veto la unele actiuni, ca de exemplu, in situatia din
Orientul Mijlociu. Intre timp, ONU nu putea impiedica agresiuni ca inabusirea
revoltelor din Ungaria (1956) si ale reformelor “Primaverii de la Praga” (1968)
de catre sovietici; iar iar actiunile impotriva dictaturilor comuniste sau a
regimurilor rasiste (ca cele din africa
de Sud) erau slabite de temerile Vestului ca prabusirea acestora ar putea duce
la preluarea puterii de catre comunisti.
Chiar si atunci cand au existat acorduri ale marilor puteri
privind unele masuri, existau limite foarte stricte asupra masurilor pe care le
puteau intreprinde fortele ONU. S-a convenit ca nu trebuiau intreprinse
interventii active in afacerile interne ale statelor membre, oricat de represiv
ar fi fost guvernul respectiv. Atunci cand fortele ONU erau solicitate ca forte
pentru mentinerea pacii, se presupunea ca acestea vor recurge la forta doar ca
forma de aparare. Bugetul si alte consideratii a facut ca numarul acestora sa
fie mai mic si statele care contribuiau cu unitati din fortele lor armate
doreau sa evite pierderile masive. Practic, operatiunile de mentinere a pacii
se desfasurau doar pana cand cele doua parti implicate in conflict acceptau sa
stea deoparte. Atunci cand fortele turcesti au cotropit teritoriile grecesti
din Cipru (1974), fortele ONU care pazeau frontiera nu au avut altceva de facut
decat sa se dea deoparte; si ori de cate ori izbucneau ostilitatile intre India
si Pakistan, fortele de mentinere a ordinii din Kashmir erau la fel de
neajutorate pana in momentul unui nou armistitiu.
Cu alte cuvinte, o lume formata din state independente si
suverane nu putea fi si lumea in care ONU sa aiba o influenta decisiva. Ea a
“esuat” insa doar in sensul ca majoritatea oamenilor faceau presupuneri
nerealiste privind realizarile pe care le-ar fi putut atinge. Privind mai
realist, se poate admite ca ONU nu putea face mare lucru pentru a preveni
conflictele. ONU oferea ocazii si oportunitati de negociere si incerca sa
previna, sa limiteze sau sa puna capat ostilitatilor, reprezentand o forta
reala in slujba binelui, intr-o lume violenta.
La sfarsitul anilor 1980, o data cu
prabusirea comunismului si sfarsitul razboiului rece si a divizarii mondiale in
tabere armate, au aparut noi sperante. Efectul de “recul” al acestor evenimente
a fost deasemenea foarte important, ducand la prabusirea statelor uni-partide,
subminand dictatorii carora anti-comunismul nu le mai garanta sprijinul SUA si
lipsindu-i pe combatantii din razboaiele civile de sprijinul uneia sau ambelor
superputeri.
Ca urmare, ONU a intreprins o
activitate febrila in domeniul negocierii armistitiilor si supervizarii
alegerilor. Alegerile din Nambia, con-
dusa
in trecut de o Afica de Sud care sfida ONU, a dus la independenta din 1990.
Dupa 1990, sistemul rasist din Africa de Sud a fost eradicat; in 1991 ONU a pus
la punct un sistem de amnistiere care permitea reintoarcerea exilatilor si a
ridicat interdictia internationala privind legaturile culturale si sportive cu
Africa de Sud. S-au incheiat acorduri de pace promitatoare, chiar daca inca
fragile, in zbuciumatele Angola, Mozambic, El Salvador si Cambodgia. Si, mai
presus de toate, in perioada crizei din Golf din 1990-91, comunitatea mondiala
parea pregatita si capabila sa actioneze decisiv.
“Noua ordine mondiala”
In aceasta perioada George Bush, presedintele SUA, s-a referit adesea la
“noua ordine mondiala” si unii au inceput sa spere ca ONU s-ar putea implica
intr-o guvernare mondiala. Aceasta abordare optimista trecea insa cu vederea
circumstantele exceptionale ale razboiului din Golf in care Occidentul era
puternic motivat pentru o interventie in forta.
Limitele ONU au devenit si mai
evidente in conflictele din fosta Iugoslavie. Fortele ONU au fost trimise
pentru a proteja minoritatile si s-au luat initiative valoroase dar, atat SUA
cat si CE, desi erau pregatite pentru a face fata unor atacuri aeriene, au
evitat sa se implice in conflictul periculos al celor trei beligeranti.
Evenimentele din anii 1990 din Angola,
Haiti, Liberia si din alte parti au demonstrat din nou dificultatile ONU in
impunerea propriilor decizii.Insa dorinta de actiune persista. In 1992 trupele
SUA au precedat o interventie ONU in zbuciumata Somalie dar au riscat o
implicare intr-un “duel armat” cu razboinicii locali. Retragerea masiva a
trupelor ONU din iunie 1995 au lasat tara in turbulenta. Secretarul General
Boutros Boutros-Ghali (1992-96), a facut unele propuneri foarte clare ce
urmareau intarirea organizatiei, cum ar fi crearea unei armate ONU si o mai
mare finantare. Acestea depindeau insa de acordul statelor membre.
Curtea Internationala de Justitie a
ONU a facut pasul important de incepere a proceselor in cauzele privind crimele
de razboi din fosta Iugoslavie (1993) si din Ruanda (1995). Esecul acestora de
a aresta suspectii militari si politici principali a amenintat credibilitatea
acestui aspect important al ONU.
Fauritorii
istoriei
Dupa Javier Perez de Cuellar, Boutros Boutros-Ghali a
devenit Secretar General al ONU, intre 1992- 1996. Nascut intr-o familie
importanta de politicieni din Egipt, in 1949 a devenit profesor de Drept la
Universitatea din Cairo.
Dupa o cariera universitara si diplomatica s-a alaturat guvernului egiptean
(1977) si a fost implicat in negocierea
tratatului de pace egipteano-israelian (1979). A fost primul Secretar General arab
si african. A condus un proces de reformare majora a ONU si a promovat
intarirea influentei ONU pe plan mondial.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu