Elocinta
Educaţia în Grecia asigura
coeziunea cetăţii
EDUCAŢIA
MILITARĂ. În Sparta, de la vârsta de 7 ani
copilul ieşea de sub protecţia familiei, intrând apoi în complexul sistem de educaţie colectivă organizată în stat.
Supus unor exerciţii dure şi unei
discipline severe având ca scop atât
creşterea rezistenţei fizice, cât şi a
forţei morale, tânărul se pregătea să devină soldat. Timpul acordat educaţiei
intelectuale era redus şi se limita la cântecul coral, la studierea poeţilor naţionali, la desprinderea unei
morale civice exigente. Dispreţuind
elocinţa, sistemul educativ spartan îi îndrepta pe tineri în direcţia unei
exprimări concise şi sintetice, rămăse până astăzi cu numele de aconism.
Tinerele fete practicau aceleaşi activităţi
sportive şi muzicale ca şi băieţii, pentru a deveni bune mame de războinici.
MODELUL ATENIAN. La Atena, tatăl dispunea de educaţia copiilor până la varsta de 18 ani,
acest lucru constituind o indatorire civică. Părăsind tovărăşia exclusivă a femeilor,
băieţii de 7 ani incepeau şcoala, în timp ce fetele rămâneau a fi educate în
familie. Educaţia se realiza în
şcoli particulare elevii deprizând
scrisul şi cititul, noţiuni de aritmetică şi muzică, pentru ca dupa vărsta de
14 ani educaţia fizică să capete caracter preponderent în palestre, apoi în
gimnaziile publice, la Academia sau
Liceu. Deosebit de important pentru
formaţia intelectuală şi morală a copiilor atenieni era studiul poemului Iliada
şi Odiseea ale lui Homer, al poemului didactic al lui Hesiod intitulat Munci şi
zile sau al celor lui Solon.
Cei care dispuneau de mijloacele materiale îşi continuau studiile la
şcolile sofistilor si ale retorilor, care aveau scopuri exclusiv practice: cel
de a-i învăţa pe tineri arta elocinţei şi tehnica convingerii publicului,
ambele indispensabile carierei politice.
TEATRUL ŞI
VALOAREA SA EDUCATIVA. Modalitate de educare, teatrul
reuşea să trezească conştiinţa cetăţeanului, să-l conducă spre o meditaţie
permanentă asupra miturilor cetăţii, asupra relaţiilor între zei şi oameni,
asupra legilor ancestrale sau a responsabilităţilor civice. Problema destinului apare ca o piatră
unghiulară în operele celor trei mari
tragici greci, Eschil, Sofocle şi Euripide
şi în funcţie de ea se construieşte intreaga substanţă tragică a
piesei. Soarta omului este de multe ori jucată in afara hotarârii sale, ţinând doar
de voinţa divină.
Comediile lui Aristofan se evidenţiază
prin puterea distructivă a satirei. Ele
ataca demagogia ateniană, modelele de corupere a poporului carenţele educaţiei
şi justiţiei, instigatorii la razboi, corupţia şi abuzurile, făcănd astfel din
teatrul grec o mare forţă politică şi o şcoală de educaţie a cetaţenilor în
spirit civic.
EDUCAŢIA ÎN ROMA ANTICĂ
După ce pater familias îşi exercita dreptul
său de recunoaştere a copilului, urma, în ziua a opta dacă era fată şi intra
noua dacă era băiat, ceremonia acordării numelui; până atunci, după cum era
băiat sau fată. Ceremonia consta din sacrificii şi rugăciuni de purificare, care se încheia
cu o masă familială. Cu acest prilej se
indeplineau şi o serie de practici, mai ales din partea bunicelor şi a
moaşelor, pentru înlăturarea şi prevenirea oricăror vrăji, farmece, blesteme
sau deochi, care ar fi putut dăuna nou-născutului. Pentru a-l feri şi in viitor de toate
acestea, se atârna de gâtul copilului, ca amulet, un medallion (bullă), rotund
sau în formă de inimă. Toţi copiii născuţi
liberi purtau acest amulet, dar pe când al celor săraci se făcea din piele, al
celor bogaţi era de aur; băieţii îl
purtau până când îmbrăcau toga virilis, iar fetele până la căsătorie.
În epoca republicană nou-născutul nu
era anunţat la nici o autoritate religioasă sau civilă pentru
inregistrare. De aceea nici numele
care-i era dat nu era ţinut în evidenţă înainte de a îmbrăca toga virilis, când
era constatat official şi trecut pe listele de cetăţeni. Singura inştiinţare se făcea din partea
tatălui cu ocazia efectuării recensământului de către censori pentru stabilirea
veniturilor, respective a impozitelor.
În timpul impăratului Marcu Aureliu, au fost introduse primele registre
oficiale de naşteri, care aveau scopul de a stabili vârsta fiecarei persoane. De atunci tatăl era obligat ca în răstimp de
30 de zile de la naştere să anunţe numele şi data naşterii copilului.
Influenţa mamei îşi punea pecetea
asupra intregii vieţi viitoare a copilului.
Este simbolic, dar nu mai puţin elocvent în aceasta privinţă, episodul
transmis de tradiţia istorică privitor la revolta lui Coriolan şi acţiunea lui
duşmănoasă împotriva patriei sale: după ce nici rugăminţile trimişilor
poporului roman, nici acelea ale preoţilor nu l-au putut indupleca, el s-a
oprit în faţa dojenilor mamei sale.
Atunci când mama nu îşi putea
indeplini acest rol de educatoare a propriilor săi fii, se căuta în cadrul
familiei vreo rudă mai în vârstă şi care impunea respect în jurul ei pentru a i
se incredinţa misiunea de a-i creşte într-o atmosferă de înaltă ţinută morală
şi severitate. Deci, nu se recurgea nici
atunci la vreo doică plătită.
La vârsta de şapte ani băieţii
ieşeau de sub influenţa directă a mamei şi, în general, a femeii, trecând sub
aceea a tatălui. Sub supravegherea
tatălui, copii se iniţiau treptat în cunoaşterea şi practicarea unui fel de
viaţă tradiţional; ei se deprindeau să imite gesturile, vorbele şi chiar munca
celor mai în vârstă. Pe măsură ce
creşteau în ani, ascultând mereu pe cei mari în mijlocul cărora trăiau vorbind
despre mersul vremii, despre animale dometice şi sălbatice, despre lucrările de
zi cu zi sau de sezon, copii îşi câştigau şi
o anumită experienţă de viaţă.
Într-o etapă următoare ei asistau la muncile câmpului, însoţeau pe
păstorii de turme sau pe plugari şi încercau să îndeplinească ei însăşi anumite
lucrări pentru care, înainte chiar de a le fi indeplinit, se simţeau mândrii ca
le-au fost încredinţate.
Evident, în educaţia de acest fel a
copiilor din familiile din Roma surveneau anumite deosebiri, impuse de însuşi
felul deosebit de viaţa. Aici copiii
ajunşi la vârsta respectivă asistau pe
tatăl lor când acesta, cu ocazia unei aniversări, deschidea nişele din atriu
lăsând să se vadă imaginile strămoşilor de care era legată amintirea glorioasă
din trecutul familiei, mergeau cu el la mese unde auzeau cântece de
glorificare a unor figuri din trecutul
istoriei romane sau asistau la ceremonii funebre unde auzeau enumerându-se
meritele unor vestiţi oameni de stat; toate acestea constituiau pentru ei tot
atâtea lecţii pline de invăţăminte pentru intreaga lor viaţă. In felul acesta, tinerii se iniţiau, alături
de tatal lor, în variate aspecte ale vieţii pe care aveau să o trăiască ei
insăşi mai târziu, invăţând atât din
sfaturile lui, cât mai ales din propriul lui exemplu.
Fetele continuau să rămână în casa
în jurul mamei lor, care le deprindea cu lucrările din interiorul gospodăriei,
ca gătitul mâncărurilor şi torsul lânii.
Educaţia în familie lua sfârşit pe
la 16-17 ani, când tânărul îmbrăca toga virilis. Cu acest prilej avea loc o cereminie in
cursul căreia tânărul, în faţa altarului zeilor protectori ai casei, depunea
toga cu tiv şi bulla, dedicandu-le-o lor, apoi imbrăca toga fara tiv,
îmbrăcămintea caracteristică a
bărbatului-cetatean. După
îndeplinirea sacrificiilor în cinstea divinitătilor protectoare ale caminului,
tânărul era insoţit de către tată sau, în lipsa acestuia, de către tutore, şi urmat de catre celelalte
rude în Forul roman. Acolo, în clădirea
tribunalului de pe panta Capitoliului, era inscris în listele cetăţeneşti,
devenind astfel cetăţean cu drepturi depline.
Atunci i se dădea şi numele complet, dacă nu-l primise cumva mai
înainte. Ceremonia se incheia cu un
sacrificiu pe Capitoliu şi cu o masă în familie, la care erau invitaţi rude şi
prieteni.
Tinerii de la ţară nu cunoşteau aceste ceremonii; trecerea lor de la
vârsta copilăriei la cea a tinereţii,
care avea loc tot în jurul vârstei de 17 ani, era marcată prin intrarea în
serviciul militar. Acesta era un obicei
străvechi căruia i se conformau în
primele secole ale republicii şi fiilor patricienilor; mai tărziu însă situaţia
s-a schimbat, în sensul că cei mai mulţi reprezentanţi ai clasei dominante îsi
incepeau la îmbrăcarea togii de cetăţean ucenicia în vederea carierei politice,
ataşându-se pe lângă un personaj influent şi cu experienţă oratorică, pe care îl însoţeau la adunările politice sau
la dezbaterile de la tribunale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu