O datã cu începutul decãderii Imperiului
Otoman, marcat prin esuarea asediului Vienii (1683) si mai ales prin tratatul
de la Karlowitz (1699) - care a consemnat pierderea unui urias spatiu de cãtre
sultan în beneficiul împãratului de la Viena, noua granitã stabilindu-se pe
muntii Carpati - principatele Moldovei si Tãrii Românesti, vasale Portii, au
devenit niste avantposturi ale ei în calea expansiunii Imperiului habsburgic si
curând si în cea a Rusiei. În noua situatie care se crease, Poarta otomanã a
considerat cã, pentru a-si apãra mai eficient pozitiile, trebuia sã schimbe
sistemul de domnie din cele douã tãri, care - spre deosebire de teritoriile de
la Sudul Dunãrii supuse direct stãpânirii otomane - îsi aveau domni proprii,
clasã conducãtoare autohtonã, administratie separatã de imperiu si religia
crestinã apãratã. În consecintã, începând din 1711 în Moldova si de la
sfârsitul anului 1715 în Tara Româneascã, în cele douã tãri au fost numitã
direct, fãrã a tine seama de opinia boierimii autohtone, domni recrutati în
general din Fanar - cartier din Constantinopol. Aceast sistem sau
regim fanariot a durat pânã în 1821.
Fanariotii au
apartinut la 11 familii, din care douã au fost de origine româneascã
(Callimachi-Cãlmasul si Racovitã), restul de origine greacã, în afara de
familia Ghica, de origine initial albanezã, dar în sec. XVIII grecizatã, pentru
ca, dupã încetarea participãrii ei la domnie în 1777, sã fie cuprinsã în
rândurile marei boierimi autohtone. Într-o primã etapã, care a durat pânã în
1774, la domnie s-au gãsit membrii familiilor Mavrocordat, Ghica, Racovitã si
Callimachi; în etapa urmãtoare, încheiatã în 1821, la domnie vor ajunge membri
ai familiilor Ipsilanti, Moruza, Caragea, Sutu, Mavrogheni, Hangerli si
Rosetti. În total au domnit 31 de persoane în ambele tãri, deoarece aveau loc
dese schimbãri de pe un tron la altul si de asemenea multi dintre domni au
domnit alternativ, unul dintre ei - Constantin Mavrocordat - de sase ori într-o
tarã si de patru ori în cealaltã!
Domnii
fanarioti au fost considerati de Poartã înalti dregãtori crestini ai ei, în
timp ce ei însisi se considerau urmasi nu numai ai vechilor domni pãmânteni,
dar si într-un fel urmasi ai împãratilor bizantini. Supusi unor necontenite
presiuni din partea Portii, care-si sporea pretentiile bãnesti si totodatã
pretindea livrãri de produse în cantitãti din ce în ce mai sporite, domnii
fanarioti, care, în afarã de aceasta, nu stiau fiecare cât timp vor domni, au
rãmas în memoria poporului român ca autorii unei fiscalitãti deosebit de
apãsãtoare. Dar, totodatã, cel putin în parte, ei au fost, în secolul
Luminilor, niste reformatori, niste mici depoti luminati. Cu o formatie
umanistã serioasã, cunoscãtori de limbi strãine, având uzul meandrelor Curtii
Otomane, unii dintre ei (Nicolae Mavrocordat, Constantin Mavrocordat, Grigore
II Ghica, Alexandru Ipsilanti, Grigore Alexandru Ghica etc.) au fost autorii
unor acte importante de reformã în domeniul organizãrii boierimii, relatiilor
agrare (Constantin Mavrocordat desfiintând dependenta personalã a tãranului),
fiscalitãtii, administratiei publice, justitiei, învãtãmântului înalt
(Academiile domnesti din Bucuresti si Iasi afirmându-se prestigios chiar
într-un context european).
Domnii
fanarioti au fost foarte importanti în ceea ce a privit accentuarea apropierii
institutionale dintre cele douã principate. Multi dintre ei, domnind succesiv
în ambele principate, au transferat institutii si chiar au stimulat trecerea de
la Bucuresti la Iasi sau invers a unor mari dregãtori. În blazoanele lor au
apãrut întrunite armele moldo-valahe. Regimul fanariot a avut, în consecintã,
urmarea pozitivã de a apropia si usura în viitor unificarea celor douã
principate românesti.
Dupã
înlãturarea sistemului acestor domnii, ca urmare a revolutiilor din 1821,
majoritatea familiilor fanariote au continuat sã trãiascã în Principatele
Române (unde stabiliserã legãturi matrimoniale si-si dobândiserã bunuri), la
Constantinopol si, dupã crearea statului elen, în Grecia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu