Bateria, element galvanic, este un dispozitiv ce
transforma energia chimica in electricitate. Strict vorbind, o baterie este
formata din doua sau mai multe celule conectate in serie sau in paralel, dar
termenul este de asemenea folosit pentru celule singulare. Toate celulele sunt
alcãtuite dintr-un lichid, pasta, sau electrolit solid si doi electrozi, unul
pozitiv si celãlalt negativ. Electrolitul este un conductor ionic; unul din
electrozi va reactiona, eliberând electroni, pe când celãlalt va accepta
electroni.
Bateriile
in care chimicalele nu pot fi aduse la starea lor initiala o datã ce energia a
fost transformata (bateriile care s-au descãrcat) sunt numite celule primare
sau celule voltaice. Bateriile in care componentii chimici pot fi readusi la
starea lor initiala, trecând un curent electric prin ele in sensul opus celui
al reactiei normale, sunt numite celule secundare, reîncãrcabile, de acumulare,
sau acumulatori.
Celulele primare
Cea mai întâlnitã formã a unei celule primare este celula Leclanche,
inventatã de cãtre chimistul francez Georges Leclanche in anul 1860. Este
denumitã popular celulã uscatã. Celula Leclanche care este folosita in zilele
noastre este similarã cu inventia originalã. Electrolitul este compus dintr-o
mixturã de clorurã de amoniu si clorurã de zinc, transformatã intr-o pastã.
Electrodul negativ este compus din zinc iar electrodul pozitiv este, de fapt, o
baghetã de carbon, cuprinsã intr-o mixturã de carbon si dioxid de mangan.
Celula Leclanche produce aproximativ 1.5 V.
O altã
frecvent utilizatã celulã primarã este celula de oxid de mercur si zinc, mai
bine cunoscutã sub denumirea de baterie de mercur. Poate fi construitã sub
forma unui disc compact si este folositã sub aceastã formã in celule fotoelectrice
si ceasuri electronice. Electrodul negativ este alcãtuit din zinc, electrodul
pozitiv fiind alcãtuit dintr-un oxid de mercur iar electrolitul fiind o solutie
de hidroxid de potasiu. Bateria de mercur are o putere de aproximativ 1.34 V.
Celulele secundare
Acumulatorul, sau celula secundarã, ce
poate fi reîncãrcatã inversând reactia chimicã, a fost inventatã in 1859 de
cãtre fizicianul francez Gaston Plante. Celula lui Plante era o baterie
plumb-acid, tip folosit larg astãzi. Bateria plumb-acid, care este alcãtuitã
din trei sau sase celule conectate in serie, e folositã la automobile, avioane
si alte vehicule. Marele avantaj al sãu este cã poate furniza un curent
puternic pentru a porni un motor; totusi, se consumã repede. Electrolitul este
o solutie diluatã de acid sulfuric, electrodul negativ fiind alcãtuit din plumb
si cel pozitiv din dioxid de plumb. In folosintã, electrodul negativ de plumb
se separã în electroni si ioni pozitivi de plumb. Electronii trec prin
circuitul electric extern iar ionii pozitivi de plumb se combinã cu ionii de
sulfat din electrolit pentru a forma sulfatul de plumb. Când electronii reintrã
in celulã la electrodul pozitiv de dioxid de plumb, o altã reactie chimicã are
loc. Dioxidul de plumb se combinã cu ionii de hidrogen din electrolit pentru a
forma apa, eliberând ionii de plumb in electrolit pentru a forma, din nou,
sulfat de plumb.
Un
acumulator plumb-acid se consumã când acidul sulfuric e transformat in apã iar
electrozii sunt transformati in sulfat de plumb. Când bateria se reîncarcã,
reactiile chimice descrise anterior sunt inversate pana când chimicalele au
ajuns la starea lor originalã. O baterie plumb-acid are o viatã de aproximativ
patru ani. Produce aproximativ 2V pe celulã. Recent, bateriile cu plumb cu o
viatã de la 50 pânã la 70 de ani au fost construite pentru aplicatii speciale.
O altã
des folositã baterie secundarã este celula alcalinã, sau bateria nichel-fier,
construitã de inventatorul american Thomas Edison in anii 1900. Principiul
functionãrii este acelasi cu cel al celulei plumb-acid exceptând ca electrodul
negativ e alcãtuit din fier, cel pozitiv din oxid de nichel, iar electrolitul
fiind o solutie de hidroxid de potasiu. Celula nichel-fier are dezavantajul cã
eliminã hidrogen gaz la reîncãrcare. Acest tip de baterie este folosit in
principal in aplicatiile industriei grele. Bateria Edison are o viatã de
aproximativ 10 ani si produce in jur de 1.15 V.
O altã
celulã alcalinã, similarã cu bateria lui Edison, este celula nichel-cadmiu, in
care electrolitul de fier este înlocuit de unul continând cadmiu. Produce, de
asemenea, aproximativ 1.15 V, si viata sa de folosintã atinge aproximativ 25 de
ani.
Un
numãr mare de noi tipuri de baterii au fost produse pentru folosintã in
vehicule electrice. Versiuni îmbunãtãtite ale acumulatorilor au fost produse
pentru masini electrice, dar încã suferã de dezavantajul ori al puterii
scãzute, al pretului mare, al mãrimii, sau al problemelor cu mediul
înconjurãtor. Bateriile avansate care sunt promitãtoare pentru folosinta in vehicule
electrice includ sulfat de litiu-fier, clorurã de zinc, hidroxid de nichel si
sulfurã de sodiu. U.S. Advanced Battery Consortium (USABC), un consortiu care
include Departamentul de Energie al Statelor Unite a fost înfiintat in 1991
pentru a mãri viteza de producere a bateriilor avansate de acumulare.
Bateriile solare
Bateriile
solare produc electricitate printr-un proces de conversie fotoelectricã. Sursa
energiei este o substantã semiconductoare fotosensibilã precum un cristal de
silicon cãruia i s-au adãugat impuritãti. Când cristalul este atins de luminã,
electronii sunt captati de pe suprafata cristalului si migreazã cãtre suprafata
opusã. Acolo sunt colectati ca un curent de electricitate. Bateriile solare au
o viatã foarte lungã si sunt folosite in special in satelitii artificiali ca o
sursã de electricitate pentru a opera echipamentul de la bord.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu