Omul Nu poate trai nici o clipa inchis in
prezent. El nu e satisfacut niciodata prin ceea ce ii da prezentul. El spera la
ceva mai mult de la viitor. El spera ca poate scapa de greutatile prezente, in
viitorul mai apropiat sau mai departat; sau ca va ramine in fericirea prezenta.
El se transcende mereu spre viitor. Niciodata nu socoteste ca a ajuns la
capatul drumului, ca are totul si pentru totdeauna in prezent. Chiar despre moarte
nu crede ca va incheia existenta lui. El aspira spre absolut, care nu-I poate
fi dat in viata pamanteasca. Aceasta il face sa vada in ea si ceva pozitiv.
Omul crede ca va ajunge la absolut trecand prin moarte in viata aceasta, in
care nu afla absolutul. Astfel, nu mai asteapta numai cu frica, ci si cu
nadejde. Astfel, nu mai asteapta numai cu frica, ci si cu nadejde. Nadejdea
sadita in fiinta lui nu-l lasa sa admita ca fiinta lui e destinata unui sfirsit
total prin moarte. Heidegger, care a analizat o seama de trasaturi existentiale
ale fiintei omului, n-a vazut si trasatura existentiala a nadejdii. De aceea a
conchis ca omul este o "existenta spre moarte". Se poate spune ca
omul este o existenta spre moarte, daca se are in vedere existenta lui pur pamanteasca.
Dar nadejdea nu poate admite ca existenta pamanteasca e singura pe care o are
omul.
Omul nu e numai cit se vede. Nadejdea nu se
limiteaza la cele ce se vad si se pot avea in viata aceasta. Aceasta arata ca
transcenderea traita de om nu e o simpla transcendere spre un viitor al vietii
sale pamantesti, ci o transcendere adevarata spre existenta sa de dupa moarte,
in unire cu Absolutul. Iar Absolutul pe care spera ca-l poate satisface deplin
nu poate fi gasit in lumea aceasta. De aceea omul este stapinit de aspiratia
spre o adevarata transcendere, deci spre o transcendere care nu merita acest
nume cand se limiteaza la trecerea de la o clipa la alta in viata pamanteasca.
Omul e stapinit de aspiraţia spre absolut; el vrea transcenderea spre absolut.
Camus socoteste nadejdea ca o amagire
nerealista. Lumea ni se reveleaza ca o absurditate nerationala si prin faptul
ca nu ne indreptateste la nici o nadejde. Trebuie sa acceptam lipsa de nadejde
ca cea mai realista atitudine.
Dar implinirea nadejdii nu trebuie sa
asteptam sa ne vina din lumea exterioara. Mai este si o alta existenta
superioara lumii.
Daca am nadajdui numai intr-un viitor
pamantesc, am accepta ca va fi produsul exclusiv al unor forte, al unor legi ce
nu depind si de noi. In zadar socoteste Camus ca renunta de a vedea o anumita
lege in lume. El vede o lege asupra căreia omul nu are nici o putere. El admite
o oarecare nadejde in implinirea unor dorinţe pamantesti, legate de trup. Dar
nu admite o nadejde a unei vieţi viitoare, ridicata la alt plan decit al
satisfacerilor pur materiale si trecatoare. Moartea are ultimul cuvint. De
aceea lumea e absurda.
Existenta spiritului fiind pentru om o
evidenta de care nu se poate face abstracţie, el e indreptatit sa recunoasca si
speranţa unei vieţi viitoare după moartea trupului. Identitatea si unicitatea
omului nu se reduc la trup. Sau au foarte putin izvorul in trup. E mai raţional
pentru om sa creada ca spiritul, de care e legata identitatea sa, la care tine,
nu dispare o data cu trupul
Mai e de observat ca nadejdea e dorinţa unei
persoane de a vedea implinite anumite bucurii ale ei de alte persoane. Iar cum
aceste impliniri nu se realizeaza deplin in lumea aceasta, nadejdea se
indreapta spre viata viitoare si implinirea omului.
Si in orice caz, omul e o fiinta deschisa
mereu spre viitor, neputind cugeta niciodata ca a ajuns la sfarsitul existentei
sale. El e o fiinţa in mişcare neincetata spre viitor, spre o viata de fericire
fara sfarsit. Nu se opreste niciodata din aceasta mişcare in spiritul sau, nici
chiar pe patul de moarte. Mişcarea lui e spre o vesnicie fericita. Aceasta e
ţinta lui. Fara mişcarea spre aceasta ţinta, existenta omului nu se poate
concepe. Omul ar fi fara aceasta miscare nu numai inert sau mort spiritual, ci
si nerational. De aceea spune Sf. Maxim Marturisitorul ca vointa e miscarea
rationala a fiintei omenesti sau miscarea fiintei rationale umane, chiar daca
omul ii da o directie stramba ratiunii de care e imprimata vointa lui, sau
vointa de care e imprimata ratiunea lui. Animalul nu arte grija si nadejde,
pentru ca nu e deschis spre viitor, viitor fara sfirsit, pentru ca nu e
rational. In cazul in care omul foloseste drept ratiunea ce se manifesta in
vointa lui, el pune nadejdea in grija celor pamantesti in slujba nadejdii
vietii vesnice; grija lui devine grija de pregatire pentru dobindirea ei.
Inrudita cu grija e si frica de un viitor nefericit.
Deci si prin aceasta omul e deschis viitorului. Si aceasta il ajuta sa-si
pregateasca un viitor fericit.
In fond, omul urmareste fericirea eterna. Dar
fericirea nu se gaseste in gustarea singuratica a unor bunuri materiale sau
spirituale (in sanatate, belsug de hrana, orizont larg de cunoastere etc.), ci
in comunitate cu altii sau cu alte persoane. Nu poti avea bucurie de nimic in
mod separat total si definitiv de ceilalti oameni. Nu te bucura belsugul de
hrana cand esti singur. Nu-ti trebuie nici viitor in singuratate. Cand esti
singur in mod total si definitiv nu-ti mai trebuie nimic. Bucuria prezenta si
viitoare sta in mod principal in comuniunea cu altii: "Iata acum ce este
bun si ce este frumos, fara numai a fi fratii impreuna" (Ps., 162,
2). Persoana altuia e izvorul vietii mele, ea e insasi viata mea, cand mi se
comunica cu iubire totala; bucuria de a ma putea comunica ei, de a primi ea sa
i ma comunic este si ea viata mea. Poate ca aceasta e cea mai proprie definitie
a persoanei: izvor de viata pentru altul si bucurie de viata primita de la
altul. Aceasta o indica totodata ca mister cu neputinta de inteles vreodata
complet si de a se epuiza. Dar numai Dumnezeu, comuniune desavirsita de
Persoane, poate sa mi se daruiasca in mod desavirsit, ca sa ma daruiesc si eu,
poate hrani si persoana semnului meu cu o iubire care s-o faca sa mi se
comunice total. Dumnezeu in sensul acesta supremul mister, misterul iradiant de
viata nesfirsita si de lumina inepuizabila. Nicaieri in Sf. Scriptura nu se spune
ca fericirea omului consta in altceva decit in vederea lui Dumnezeu, care cauta
cu iubire la om. Numai persoana poate iradia viata si deci poate da altuia
fericirea. Numai persoana poate primi alta persoana ca viata inepuizabila si
neconfundata cu sine. Nu din lucruri si din valori spirituale abstracte traite
in izolare se hraneste viata plenara sau fericirea omului, ci din alta
persoana. Dar numai intr-o suprema persona poate iradia toata viata sau
fericirea fiintelor umane, care au fost create ca persoane pentru a putea fi in
continuare cu Dumnezeu cel personal si intre ele.
Cuvantul "fericire" pare oarecum
pretentios, dar deasa lui folosire arata ce el trebuie sa aiba acoperire, ca ea
este experiata macar in franturi de catre om si ca e experiata fie macar in
frinturi in comuniune cu alta persoana. Fiecare isi da seama ca fericirea sa nu
depinde numai de el. De aceea, trebuie sa existe o realitate personala capabila
de atita iubire, de atita daruite incit sa poata da fericirea deplina si
vesnica tuturor. Fara Dumnezeu cel personal omul nu poate gasi fericirea
deplina dupa care inseteaza. Viata lui fara El e mai mult moarte decit viata.
Comuniunea exclusiva intre oameni produce o fericire foarte ambigua. De aceea,
spune psalmistul: "sa nu intorci fata Ta de la mine, caci ma voi semana
celor ce se pogoara in groapa" (Ps. 142, 7). Iubirea lui Dumnezeu
manifestata in comuniunea treimica desavirsita de Persoane e fericirea Lui, dar
ea explica si iubirea Lui fata de mine si a mea fata de El. Dar iubirea aceasta
e izvorul iubirii mele fata de oameni. Ba atunci cand castig iubirea lor prin
iubirea mea simt in ea chiar iubirea lui Dumnezeu si fericirea mea. Sf. Ap.
Ioan spune: "Cel ce ma iubeste n-a cunoscut pe Dumnezeu. Caci Dumnezeu
este iubire" (I> Ioan, 4, 8). El poate sa speculeze despre Dumnezeu,
dar nu-I simte prezenta iubitoare. Poate sa spuna chiar ca-L iubeste, dar daca
nu-i iubeste pe oameni, nu-L iubeste real nici pe Dumnezeu, si nu simte nici
iubirea lui Dumnezeu in el (I Ioan, 4, 20). De aceea, chiar si in iubirea
neezitanta de oameni traieste cineva iubirea fata de Dumnezeu, si deci iubirea
lui Dumnezeu fata de sine. Astfel, chiar in iubirea neezitanta de oameni
traieste intilnirea cu Dumnezeu. In iubire nu-l poti desparti pe Dumnezeu de
oameni, nici viceversa. Dar e necesar ca omul sa se ridice la constiinta
acestui fapt.
Sf. Apostol Petru vede la Schimbarea la fata
a lui Iisus fericirea in a fi in mod statornic ei, cei trei apostoli, impreuna
nu numai cu Iisus, ci si cu Moise si cu Ilie, care stateau de vorba cu Iisus, a
carui fata straluceste ca soarele: "Doamne, bine este noua sa fim aici;
daca voiesti voi face aci trei colibe: Tie una, lui Moise una si lui Ilie
una." (MT., 27, 4). E cea mai mare fericire sa fii in comuniune desavirsita
cu oamenii. Dar aceasta e nedespartita de comuniunea cu Dumnezeu. Pe de alta
parte, fiecare isi are coliba lui, adica ramane neconfundat cu ceilalti. Caci cum ar simtii altfel fericirea ca e
cu altul si cu Dumnezeu?
Prin oamenii iubitori si iubiti sau prin oamenii
sfinti, se transcende cel mai usor la Dumnezeu, sau Dumnezeu e transparent in
gradul cel mai accentuat.
Numai castigind inima oamenilor, ceea ce nu
se poate face fara a le face transparenta si simtita prin noi bunatatea lui
Dumnezeu, ei ne devin transparenti pentru Dumnezeu si medii active ale iubirii
Lui. Chiar in actul prin care ne aratam responsabili pentru ei lui Dumnezeu, ne
facem si pe noi noua si lor si-i facem si pe ei lor si noua transparenti lui
Dumnezeu.
Mantuitorul a indicat nu numai fericirea ca
tinta finala a omului, iar pe aceasta ca fiind una cu comunicarea cu Dumnezeu
si cu semenii, ci si citeva moduri concrete prin care omul poate ajunge la
aceasta fericire. Toate sunt moduri de deschidere iubitoare a inimii spre
semenul nostru. Prin aceasta vede omul pe Dumnezeu si se deschide Lui. Caci
chiar daca unele din aceste moduri par sa indice un raport direct cu Dumnezeu,
totusi nici in ele intilnirea omului cu Dumnezeu in iubire nu e despartita de
intalnirea cu oamenii in iubire. Si chiar daca unele par sa indice ca iubitorul
de oameni isi gaseste fericirea in intalnirea cu omul iubit, nemintindu-se de
Dumnezeu, intilnirea iubitoare cu omul iubit nu e in afara intilnirii cu
Dumnezeu.
Cand Iisus spune ca fericiti vor fi cei
saraci cu duhul, ca a lor este Imparatia cerurilor, intelegem ca imparatia
aceasta va fi intalnirea celui smerit nu numai cu Dumnezeu, ci si cu oamenii
fata de care s-a smerit, deschizandu-le acelora inima, si prin aceasta si prin
unirea lor cu aceia simtind intalnirea cu Dumnezeu. Iar mangaierea ce o vor
avea cei ce plang va fi de la Dumnezeu prin cei pentru care au plans, precum
Imparatia cerurilor ce o vor avea cei prigoniti pentru dreptate, o vor avea
pentru ca au fost prigoniti din cauza interventiei pentru dreptatea celor
nedreptatiti, deschizindu-le prin aceasta inima acelora si prin inima lor
aratandu-li-se Dumnezeu. Din solidaritatea cu cei nedreptatiti vom vedea setea
lor de dreptate satisfacuta deplin nu de oameni, ci de Dumnezeu aratat prin
aceia. Mila de care se vor bucura cei ce au avut mila de oameni nu va fi nici
ea propriu-zis mila de la oameni sau numai de la ei, ci prin ei in mod deplin
de la Dumnezeu. Iar cei blanzi vor mosteni pamantul adevarat sau Imparatia
cerurilor, care ii va hrani pe ei cu bunurile spirituale, nu numai de la
oameni, ci de la Dumnezeu prin ei, pentru ca au fost blanzi cu oamenii.
Cu Dumnezeu cel aducator de fericire se
intilneste omul in sufletul sau inca de aici, pentru ca sufletul sau s-a
intilnit inca de aici cu Dumnezeu prin oamenii carora le-a aratat iubirea. Si
fericirea din suflet se revarsa pe fata lui, deci in trupul lui, coplesind
greutatile si durerile carora le este supus.
Sf. Grigorie de la Nazians numeste Imparatia
cerurilor chiar Sfinta Treime, deci suprema comuniune personala. Nu fiinta
divina o vor contempla dreptii in viata viitoare, ci se vor hrani din iubirea
desavirsita a comuniunii Persoanelor Sfintei Treimi. Din iubirea Aceleia se va
revarsa unda iubirii peste oameni, care va realiza comuniunea intre ei, fericindu-I:
"Si atunci, pe aceia ii va primi lumina negraita si contemplarea Sfintei
si imparatestii Treimi, Care-I va lumina mai limpede si mai curat si se va uni
intreaga, cu mintea intreaga. Pe aceasta singura o si numesc cu Imparatia
cerurilor". Iar sf. Maxim Marturisitorul precizeaza ca lumina iubitoare a
Sfintei Treimi va umple de dulceata si va veseli pe cei ce se vor intilni cu Ea
si intre ei. "Aceasta dulceata ma va indulci si ma va veseli, ca sa
indrazensc sa unesc ale mele cu ale Ei, intelegind prin mine toata creatia
rationala a ingerilor si a oamenilor... Pe acestia ii va strabate cu totul
Dumnezeu intreg, asemene sufletului... Caci El ii va umple de slava si de
fericirea proprie, dindu-le viata cea pururea fericita". Comuniunea
temeinica, isi face simtita prezenta in ingeri si in oameni, unindu-I prin
aceasta pe toti: aceasta e fericirea vesnica. Limba romaneasca are un cuvint
special prin care exprima atirnarea fericirii nu de posesiunea vreunor lucrari
materiale sau a unor bogatii spirituale traite in izolare, ci de comuniunea cu
persoanele iubite, fericire care se hraneste din comuniunea intre Persoanele
Sfintei Treimi. Este cuvintul "dor". Limba greaca nu are decit
cuvintul "dorinta", care se refera atit la bunurile impersonale, cit
si la persoane, sau "pofta" care se refera la lucruri. Nici alte
limbi nu stiu sa aiba un cuvint care exprima in mod deosebit asteptarea
persoanei iubite. Numai "dorul" il arata pe om asteptindu-si
fericirea de la reintilnirea cu persoana iubita, nu din posesia individuala a
unor bunuri materiale sau sprituale. Cand se zice uneori "dor de
tara", sau de satul natal, acestea sunt intelese ca pline de persoanele
iubite, sau de urmele sprirtuale lasate de acelea in ele.
Pot sa am cit de multe bunuri materiale sau
spirituale. Daca nu le am impreuna cu persoanele iubite, nu ma fac fericit.
Numai in "dor" arata omul setea de transcendere reala a sa spre alta
persoana iubita absenta.
Dar persoana umana oricit e de dorita, dupa
ce vine nu da toata fericirea asteptata celui ce a dorit-o. Tinzind spre
fericirea nemarginita, omul arata ca tinde spre Persoana absoluta, care are in
sine comuniunea desavirsita din veci cu alte doua Persoane si poate sa-I faca
parte si omului de ea. Ramine in noi, dupa intilnirea cu oricare persoana
dorita, mereu un dor dupa o fericire deplina, pe care n-ar putea-o aduce decit
intilnirea netrecatoare cu Persoana care ne poate arata o iubire etern
atotsatisfacatoare, avind-o aceasta in Ea Insasi prin comuniunea din veci cu
alte doua Persoane. De aceea se vorbeste in limba romaneasca despre un
"dor nestins", expresie care arata ca omul tinde prin fire spre
Persoana desavirsit iubitoare, Care sa poata satisface cu adevarat setea mereu
nestisfacuta de fericire a omului. Sf. Maxim Marturisitorul zice: "Cel ce
a adus la existenta toata firea cu intelepciune si a sadit in chip ascuns in
fiecare dintre fiintele rationale, ca prima putere, cunoasterea Sa, ne-a dat si
noua, umilitilor oameni, ca un stapin preadarnic, prin fire, dorul de El,
impletind cu aceasta in chip natural puterea ratiunii, ca sa putem cunoaste cu
usurinta modurile implinirii dorului, ca nu cumva, gresind, sa nu nimerim la
ceea ce ne straduim sa ajungem. Deci, miscandu-ne potrivit acestui dor in jurul
Adevarului insusi, si al Intelepciunii si al Cirmuirii ce se arata tuturor in
chip bine orinduit,suntem ajutati de aceasta sa ne silim sa ajungem la Acela
spre care am primit dorul".
Iar, in continuare, tot Sf. Maxim repeta ca
acela la care se silesc oamenii sa ajunga, miniati de dorul intiparit in firea
lor este una cu adevarul. Cei ce si-au pregatit sufletul in acest scop,
"se vor muta, fara osteneala, dupa viata aceasta, la Adevarul viitor, care
li s-a conturat lor bine inca din viata de aici, prin intelesuri tot mai
dumnezeiesti. "Caci dupa ce au luat aici chipurile Adevarului", li se
va adauga atunci "Adevarul descoperit".
Adevarul este Persoana sau Comuniunea
personala suprema. Caci ea este existenta plenara, existenta de sine si fara
sfirsit, existenta vie si daruitoarea de iubire. Adevarul nu e un principiu
cugetat, o lege, o formula generala, pe care o putem face posesiune ratiunii
noastre. Adevarul este existenta suprema independenta de noi, care ne da viata
si ne tine in viata, care e una cu viata de Sine si in Sine si care singur are
puterea sa creeze si sa sustina toate, dindu-le tuturor viata cu voia Sa, nu
silita de o lege sau de o putere care ar fi superioara ei, ci numai prin
iubirea Sa libera (Ioan 14, 6). El e apa vie, dupa care fiinta omeneasca va
inseta in veci, sau de care nu va socoti niciodata ca s-a saturat (Ioan 4, 15).
Numai intrucit omul este si el persoana dupa chipul Persoanei supreme, care se
comunica din veci altor Persoane, este si el adevar, putindu-se darui ca
adevarata viata si apa vie si el altora. Dar calitatea sa de chip al
adevarului, atirnator de El si-o vede omul mai ales in dorul nestins, sau in
setea nestinsa dupa comuniunea cu cu alte doua Persoane supreme, ca si in
faptul ca in calitate de chip al acelei Persoane in comuniune cu alte doua
Persoane supreme, nu are viata decit in comuniune cu alte persoane.
Dumnezeu fiind comuniune intreita de Persoane este Adevarul si misterul
viu atotcuprinzator sau intregul mister al vietii lui din El, iar persoana umana este si ea un mister viu, care
nu se poate cunoaste de alte persoane decit in primirea ei de catre acelea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu