Structura vietii sub impactul erei tehnologice
De fapt, problema
raportului dintre om si mediul ambiant nu este noua.Ea a aparut o data cu cele
dintai colectivitati omenesti, caci omel cu inteligenta si spiritul creator
care il definesc, nu s-a multumit cu natura asa cum era ea, ci a pornit cu
curaj si tenacitate la opera de transformare a ei potrivit nevoilor
sale.Multiplicandu-se neincetat, specia umana a adaugat peisajului natural
privelisti noi, prefacand mlastini si pamanturi intelenite in vai roditoare,
tinuturi aride in oaze de verdeata, a creat noi soiuri de plante de cultura si
a domesticit animale salbatice.Pana aici, echilibrul natural nu a avut de
suferit decat, poate, pe arii foarte restranse, care nu puteau afecta
ansamblul.
Cotitura a
intervenit o data cu revolutia industriala si, mai cu seama, cu noua revolutie
tehnico-stiintifica, gratie careia avioane si rachete brazdeaza, astazi,
vazduhul si strapung norii, nave tot mai mari si mai puternice despica luciul
marilor si al oceanelor, cascade de hidrocentrale transorma puterea apelor in
salbe de lumina, in energie ce alimenteaza parcul de masini in crestere
vertiginoasa.Intr-un cuvant, stiinta si tehnica moderna, sporind nemasurat
puterea omului, au ridicat, in medie, nivelul de viata de pretutindeni.Dar
reversul civilizatiei industriale este contemporane, al progresului material a
fost si este inrautatirea mediului natural.Sub impactul dezvoltarii economice
au fost poluate, mai mult sau mai putin grav, solul, apa si aerul, au disparut
sau sunt pe cale de disparitie multe specii de plante si animale, iar omul este
confruntat la randul lui cu diverse maladii cauzate de poluare, fenomen ce
cuprinde astazi toate tarile si continentele.Efectele ei sunt resimtite pana si
peintinderile, pana ieri imaculate, ale Antarcticii.S-a calculat ca in timp de
un deceniu, devierile civilizatiei au provocat mediului natural pagube mai mari
decat intr-un mileniu.
Solul inseamna nu numai hrana
La inceputul erei neolitice, numai
aproximativ zece milioane de oameni actionau asupra naturii, cu unelte
primitive care practic nu lasau urme cat de cat sesizabile.La mijlocul
secolului trecut, deci nu la mult timp dupa declansarea revolutiei industriale,
numarul locuitorilor globului ajunge la un miliard, dar deteriorarea mediului
nu cunoaste inca manifestari preocupante, cu exceptia anumitor perimetre din
unele tari occidentale – incepand cu Anglia – care au urcat primele in “trenul
industrializarii”, gratie in primul rand masinii cu abur.
Poluarea ca problema globala este
apanajul secolului nostru, mai precis al ultimelor trei decenii, timp in care
populatia lumii a crescut de la 5 la 6 miliarde de locuitori.Sunt multi sau
putini ? Exercita oare numarul lor cu adevarat o “presiune demografica” asupra
mediului inconjurator ? Iata intrebari ce-i framanta deja pe demografi,
economisti, medici si alti specia-listi, ca si pe oamenii politici.Problema
care i-a preocupat pe specialisti de-a lungul timpului a fost, de fapt, aceea daca
se poate asigura hrana suficienta populatiei si doar in ultimile decenii si-au
indreptat atentia asupra unui aspect care s-a dovedit a fi la fel de important
: degradarea mediului ambiant prin poluare, eroziune si alte fenomene, datorate
actiunii, voite sau nu, a omului, proces ce afecteaza nu numai posibilitatile
de procurare a hranei, ci si alte aspecte ale existentei umane, incepand cu
sanatatea.
Nu incape indoiala ca solul este
capitalul cel mai pretios de care omul dispune pentru satisfacerea nevoilor si
ambitilor sale.La urma urmelor, cel putin pana la inventarea fotosintezei
artificiale, cu totii depindem de stratul subtire si roditor de la suprafata
Pamantului, de unde se extrag totalitatea resurselor necesare vietii.Or, unul
din marile paradoxuri este acela ca omul tinde sa-si pericliteze izvorul vietii
si al fortei din nestiinta, lacomie, neglijenta sau din alte cauze.Asa se face
ca, in timp ce tehnicile moderne ii ingaduie sa introduca in circuitul
productiv milioane de hectare de teren, ce pana ieri erau socotite inerte pe
vecie, in paralel alte milioane de hectare dintre cele aflate in productie
devin improprii cultivarii, datorita tot actiunii omului.De cand omul a inceput
sa lupte impotriva naturii, suprafata deserturilor a crescut cu un miliard de
hectare si procesul avanseaza intr-un ritm accelerat.Se cuvine sa adaugam ca,
in fiecare an, zeci de milioane de hectare de soluri productive sunt “devorate”
de drumuri, de uzine si de orase, tot atatea secvente ale duelului inegal
dintre frunza verde si asfalt.
De cand primul topor primitiv a
doborit intaiul arbore, padurile au pierdut jumatate din intinderea lor, in
timp ce omenirea in acest rasimp s-a multiplicat de sute sau chiar mii de
ori.Distrugerea padurilor, carora li se datoreste in cel mai inalt grad
stabilitatea si calitatea a trei elemente fundamentale ale vietii oamenilor –
solul,aerul si apa – s-a soldat de-a lungul timpului cu efecte
dezastruoase.Padurilor le revine un rol insemnat in fixarea stratului, relativ
subtire, de sol fertil, mediul germinativ al masei vegetale.
Despaduririle masive au inmormantat
sub dune de nisip infloritoare civilizatii nu numai in nordul Africii, ci si in
Asia, iar in unele parti ale Europei au impins dezgolirea muntilor si
dealurilor pana la limite vecine cu calamitatea.
Deseuri tinere
Reimpadurirea e inca un cuvant prea
nou si efectele ei prea mici pentru a rascumpara greseala multimilenara care a
determinat disparitia a jumatate din arborii planetei.Desigur, in aceasta
privinta calculele sunt foarte precare.Recurgem totusi la unele, care,
indiferent cat de mare e aproximatia, ne spun cate ceva.La sfarsitul Imperiului
roman, Peninsula Iberica era acoperita cu paduri viguroase de la Biscaya pana
la stramtoarea Gibraltar si ar fi avut o populatie aproape dubla fata de cea de
azi, cand au ramas doar vreo cinci la suta din fostele paduri.
In afara de protejarea solului,
padurea exercita cea mai puternica actiune purificatoare asupra aerului ,
absorbind bioxidul de carbon si restituindu-l sub forma atat de necesarului
oxigen.Din cele 14-16 miliarde de tone de bioxid de carbon lansate anual in
atmosfera prin arderea combustibililor, plus cele provenite din respiratia
oamenilor si animalelor, doua treimi sunt absorbite de paduri, acei “plamani
verzi” ai Pamantului, carora le datoram atat de mult.
Nu mai putin important este rolul
padurii ca factor de regularizare a cursurilor raurilor.De asemenea, padurea
este menita sa asigure cerintele de agrement si turism, tot mai accentuate in
conditiile vietii moderne, ambianta biofizica indispensabila localitatilor
balneoclimaterice, conservarea multor specii de plante si animale foarte utile
etc.
Intr-un cuvant, fara paduri
suficiente, dezvoltarea si, la urma urmelor, viata insasi nu sunt
posibile.Astazi, cand padurile ocupa cam o treime din suprafata uscatului
(circa 4 miliarde de hectare), pe plan modial isi face loc parerea ca aceasta
reprezinta un minimum necesar,sub care omenirea nu-si poate permite sa
coboare.In conditiile cand raman de rascumparat fata de padure greseli multe si
vechi, cand un singur automobil, parcurgand 1000 de kilometri, consuma o
cantitate de oxigen suficienta unui om pe timp de un an, iar raurile
dezlantuite fac tot mai mari ravagii, spaland nemilos ce a mai ramas din
fertilitatea solului, exploatarea nerationala a resurselor forestiere a devenit
un lux prea scump.
Reversul
civilizatiei urbane: muntii de deseuri
Paleta surselor de degradare a
solului este vasta, insa partea cea mai vizibila si aflata la indemana
intelegerii oricui priveste acumularea unei enorme cantitati de reziduri de tot
felul.Imaginea haldelor de deseuri din jurul uzinelor si impresionanta
productie de gunoi din centrele urbane sunt numai doua din aspectele acestui
fenomen nociv.Gunoi a existat dintotdeauna, dar notiunea aceasta, ca si atatea
altele, si-a modificat serios continutul.Pentru gospodariile taranesti
traditionale si deci pentru localitatile rurale, gunoiul insemna aproape
exclusiv resturi vegetale nefolosite de animale, care putrezeau in cateva luni,
pentru ca iarna sau primavara sa fie imprastiate pe camp pentru
fertilizare.Exista practic o reciclare naturala completa ce se consuma aproape
la fel si in perimetrul oraselor, ale caror periferii nu se deosebeau cine stie
cat de felul de viata de la sate.
Cu totul altfel stau lucrurile intr-o
lume a industrializarii si urbanizarii vertiginoase , cand doi din cinci
locuitori ai globului traiesc deja in orase – fata de unul din sapte la
inceputul secolului.In plus, prolifereaza orasele mari si foarte mari,
ajungandu-se ca acela cu peste un milion de locuitori sa depaseasca 200.Or,
dupa calcule aproximative, fiecare locuitor din orasele europene “produce” mai
bine de 1.5 Kg de gunoi pe zi, iar in S.U.A de vreo trei ori mai mult.De
obicei, drumul gunoiului sfarseste la periferia orasului, in gropi existente
sau pe locuri virane, unde se acumuleaza in gramezi imense, acceptate ca
servituti inevitabile, uratind peisajul, poluand solul, aerul si apele
subterane.Si mai grav e ca o buna parte din aceste gunoaie, indeosebi materialele
plastice, sunt extrem de rezistente la actiunea bacterii-lor si, practic, nu se
recicleaza pe cale naturala.
Evacuarea rudimentara a gunoaielor a
inceput sa puna serioase proble-me in zonele puternic urbanizate din Occident
inca de acum mai bine de o suta de ani.In 1870, in Anglia, si in 1892, in
Germania, pentru marile orase s-a introdus incinerarea gunoaielor, cu
valorificarea partiala a caldurii pentru producerea de abur si curent
electric.Sistemul de incinerare s-a extins si per-fectionat mult, optandu-se
pentru arderea centralizata in mari uzine, mai avantajoasa pentru marile orase.
Preocupanta ramane nu numai problema
asigurarii salubritatii in perime-trele urbane si in vecinatatea lor.Astazi,
plugurile tractoarelor scot deseori la iveala ambalaje de plastic si cutii de
conserve, in primul rand pe terenurile arabile din jurul centrelor urbane, dar
si in alte parti.Prezenta acestor obiecte aruncate si a multor altora se
intalneste, din pacate, si in poienile muntilor, si pe malul raurilor sau pe
litoralul marin, cam peste tot unde oraseanul “eva-deaza” in sanul naturii,
fara a renunta macar pentru scurt timp la comodita-tile locuintei si la gestul
reflex de a arunca resturile.
„Infernuri
ecologice”
Prin arderea a aproape opt miliarde
de tone de combustibil conventional se arunca anual in atmosfera aproximatim un
miliard si jumatate tone de cenusa, praf si gaze.Pe langa arderea
combustibililor – carbune, petrol, lemn, gaze naturale – probleme asemanatoare
creeaza si alte industrii, indeosebi chimica, metalurgica, unele ramuri
constructoare de masini, industria ali-mentara etc. – ca si circulatia
automobilelor, avioanelor, trenurilor,vapoa-relor etc.
Abstractie facand de unele unitati
industriale plasate in plina natura, grosul poluarii atmosferice provine din
orase, caci aparitia industriei fie ca are loc in orase, fie creeaza ulterior
orase.Asa ca primele victime sunt orasenii.Exista de acum un numar apreciabil
de “infernuri ecologice”, perimetre urbane unde noxele industrializarii se fac
simtite prin efecte combinate : aer viciat, zgomot, aglomeratie.In asemenea
locuri – cum sunt orasele San Paulo, Ciudad de Mexico, Detroit, Callacuta, Los
Angeles, New York – procentul de imbolnaviri ale cailor respiratorii, inclusiv
cancerul pul-monar, este de cateva ori mai mare, inregistrandu-se, de asemenea
diversi alti factori de risc pentru sanatatea oamenilor, si nu numai a acelora
ce locuiesc la orase.Abordand aceasta problema, specialistii considera ca, pe
langa reducerea prin toate mijloacele a surselor de poluare, si, daca se poate,
chiar eliminarea totala a unora dintre ele, insanatosirea aerului este de
neconceput fara aportul decisiv al ariilor verzi.
Nostalgia apei
de izvor
Dar daca aerul, asa cum este,
deocamdata poate fi respirat pretutindeni pe gratis, nu acelasi lucru se
intampla cu apa potabila, care pentru citadini are de mai multa vreme un
pret.Si inca in continua crestere.Caci apa, acest al doilea element in ordinea
urgentelor omenesti, dupa aer, a devenit si el un produs industrial.In preajma
marilor orase si unitati industriale apar instalatii uriase de “tratare” a
apelor naturale, prin decantare, filtrare, serilizare de mai multe feluri etc.
La prima vedere, pare paradoxal sa
vorbim de nevoia asigurarii apei pe o planeta care dispune de atata apa, incat
s-ar putea inunda complet cu un strat de 3 km grosime.Chestiunea e ca 97 la
suta din apa globului este sarata, iar din restul de 3 la suta cea mai mare
parte se afla in ghetari.Rezulta ca populatia lumii are la dispozitie pentru
consumul personal si pentru
activi-tatile sale economice numai in jur de 1 la suta din volumul de apa
dulce, respectiv cea din rauri, fluvii, lacuri si din unele panze
freatice.Chiar si asa, ar fi mai mult decat suficient pe ansamblu, numai ca,
asa ca si la alte capitole ale inzestrarii naturale, apa e foarte neuniform
repartizata pe intinderea globului, iar o mare parte din ea este de acum
puternic poluata.In ansamblul poluarii, ponderea apelor uzate – menajere si
industriale – este covarsitoare.
Daca la poluarea aerului imaginea-simbol
este oferita de arborii “perforati” de “ploile acide”, la poluarea apei
expresia caracteristica ar putea fi considerate “mareele negre”, adica
poluarea, practic continua, cu petrol a marilor si oceanelor lumii, avand
efecte dezastroase asupra florei si faunei marine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu