Natura
şi iubirea sunt două teme care apar îngemănate, cu rare excepţii care sunt tratate în manieră romantică.
Mihai
Eminescu, ultimul mare romantic european, se înscrie în acest curent al
exprimării sentimentelor de dragoste în mijlocul naturii, tema iubirii şi a
naturii fiind tema romantică fundamentală a liricii sale. La Eminescu natura se
manifestă în două planuri, unul terestru şi altul cosmic, interferate mai
armonios decât a mai fost întâlnit, în cadrul căreia îndrăgostiţii oficiază un
adevărat ritual al iubirii, „natura adesea- dacă nu se primează- e pe acelaşi
plan cu dragostea” (G. Călinescu).
Natura
apare în două ipostaze- terestră şi cosmică.
Natura terestră cu
motive romantice specifice spaţiului eminescian- codrul, izvoarele, teiul,
lacul- văzute în veşnica rotire a anotimpurilor, este, în general, ocrotitoare,
caldă, uneori sălbatică.Nu este un simplu decor ci o fiinţă misterioasă, cu un
limbaj propriu, înţeles doar de copilul netrecut prin filtrul civilizaţiei ( „
fiind băiet păduri cutreieram...”).
Este un spaţiu vegetal, departe de
orice urmă de civilizaţie. Este o cutie de rezonanţă a stărilor poetice; este
cadrul în care ideea îşi găseşte corespondenţele pentru meditaţie filozofică,
pentru chemările nemărturisite.
Natura terestră participă mereu la
frământările poetului constituind cadrul cel mai potrivit al dragostei şi al
meditaţiei:
„ Hai
în codrul la izvorul
Care
tremură pe prund”
(Dorinţa)
„Hai în
codrul cu verdeaţă,
Und-
izvoare plâng în vale”
(Floare
albastră)
Este un mod superior de a intra în
consonanţă cu ritmurile naturale. Natura terestră este în alte poezii un spaţiu
al morţii, ca în elegia „ Mai am un singur dor”: „Mai am un singur dor:/ În
liniştea serii /Să mă lăsaţi să mor/ La marginea mării (...)”
Natura cosmică este simbolizată mai
ales prin cadrul nocturn, în care motivele romantice luna, stelele, luceferii
participă direct la sentimentul iubirii umane.
Iubirea la Eminescu nu este un
sentiment ocazional, ci unul fundamental, la care participă întreg cosmosul,
luna fiind astrul tutelar şi martor al ritualului celor îndrăgostiţi:
„ Când prin crengi s-a fi unit
Luna-n noaptea cea de vară,
Mi-i ţinea de subsoară
Te-oi ţinea de după gât.”(Floare albastră)
La nivel cosmic, natura este veşnică
superioară, în raport cu natura terestră, iese din timp şi spaţiu. Are rolul de
a proteja teluricul lui.
Poetul visează la o iubire absolută
în care sentimentele sunt autentice, reciproce, veşnice. Poetul crede că este
posibilă realizarea unei iubiri absolute, deşi aceasta este imaginată de mai
multe ori.
În evoluţia poeziei erotice, se
disting, în principal, două etape:
- Între 1870-1880 o primă fază, aşa- zis naturistă, ilustrează imaginea luminoasă, optimistă a iubirii, momentele fericite se asociază cu un cadru natural, aflat în depălină armonie cu stările sufleteşti ale poetului. Poeziile din acea perioadă („Dorinţa”, „Lacul”, „ Sara pe deal”) exprimă puterea de iluzionare, starea de visare, de aspiraţie spre fericire, natura este feerică, ocrotitoare, caldă: „ Fruntea albă-n părul galben/ Pe-al meu braţ încet s-o culc, /Lăsând pradă gurii mele/Ale tale buze dulci”
- („Dorinţa”)
- A doua etapă a liricii erotice, 1880-1883, se defineşte prin profunzimea filozofică a sentimentului de iubire ceea ce dă creaţiilor din această perioadă scepticism, melancolie provocate de dezamăgirea poetului, aflat mereu în căutarea idealului de iubire.
Aceste atitudini îi corespund unei
naturi triste ( plopii singuratici, ploii reci, camera pustie).
Iubirea are forţă magică în două
aspecte:
- În amintire, regretul c-ar fi putut fi ceva extraordinar
- În „ora de iubire”- o metaforă a limitării, dar şi a trăirii intense a sentimentului de dragoste.
Aspiraţia poetului spre împlinirea iubirii
absolute este exprimată prin valenţa spirituală a acestuia de a fi capabil de
sacrificiul suprem în numele iubirii ideale:
„Reia-mi al nemuririi nimb
Şi focul din privire
Şi pentru toate dă-mi în schim
O oră de iubire”.
(„
Luceafărul”)
„...Astfel de noapte bogată
Cine pe ea n-ar da viaţa lui
toată?”
(„Sara
pe deal”)
„O oră să fi
fost amici,
Să ne iubim cu dor,
S-ascult de glasul gurii mici
O oră şi să
mor”
(„ Pe lângă
plopii fără soţ..”)
În toată poezia erotică a tinereţii,
figura iubitei are o lumină şi o căldură ieşită din comun dobândită din
imaginea ei pentru poet.
Iubita este blândă, angelică, deschisă spre
cunoaştere, mângâietoare, şăgalnică, ispititoare:
„ Fruntea
albă-n părul galben
Pe-al meu brat încet s-o culci,
Lăsând pradă gurii mele
Ale tale buze dulci...”
(„Dorinţa”)
În
poezia „ Floare albastră” ea e „ roşie
ca mărul”, în „ Crăiasa din poveşti”, „....Păru-i galben,/ Faţa ei lucesc în
lună,/Iar ochii ei albaştrii/ Toate basmele s-adună”
În
faza a doua, iubita sugerează dezamăgire, incapabilă să se înalţe la gândirea
eului liric, la ideal.
Iubita
este rece, străină, statuară, poetul fiind dezamăgit pentru că „ totuşi este
trist în lume”.
Poemul
„ Sara pe deal”, asemenea unui cântec de dragoste comunică emoţia puternică a
poetului, care aşteaptă cu înfrigurare ceasul în serării pentru aşi întâlni
iubita, pe deal, sub un salcâm.
În
aşteptarea clipelor de fericire ce le va petrece în tovărăşia iubitei fiecare
moment al amurgului, ce se lasă dinspre deal spre satul din vale, şi fiecare
amânunt al peisajului capătă culori şi proporţii deosebite, care exprimă, în
esenţa lor triumful vieţii, al bucuriei de a trăi.
Poetul
pleacă de la răsunetul zbuciumului, care „ sună cu jale” sugerând un fel de sinteză
a clipei cu veşnicia, până într-atât încât nu mai poate şti dacă glasul
zbuciumului vine dintr-un trecut îndepărtat sau din întinderile ce-l împresoară
în prezent pe poet, absorbindu-i linistea melancolicele lui sonorizări.
Priveliştea
înserării este văzută mai departe, de la înălţime, într-o perspectivă
largă.Liniştea deplină a universului înconjurător, armonia lui perfectă se
stabilesc prin comuniunea potului cu trecutul, cu vechimea, prin solidaritatea
lui cu viaţa nesfârşitului şir de ţărani trăitori pe aceste pământuri care au
ridicat veac după veac, vechile case şi au ascultat rând pe rând glasul
vechiului clopot care „ umple cu glasul
lui sara”.
Fenomenele
şi aspectele din natură se răsfrâng adânc în sufletul îndrăgostiţilor. Dacă
ochii mari ai iubitei caută melancolic luna prrin frunzişul rar al salcâmului,
iar apariţia stelelor îi „ împle pieptul de dor” şi fruntea de gânduri,
vindecător astfel , „ Sara pe deal”, cu toate elementele ei rustice de
viaţă, scăldată în voluptoasa văpaie a
lunii, aprinde mai tare focul iubirii în sufletul poetului, care se apropie de
întâlnirea în câteva clipe cu iubirea lui „ sub înaltul, vechiul salcâm”.
„
Floare albastră” se constituie pe baza binecunoscutei oscilaţie a poetului
între ideea de viaţă şi de moarte, şi consemnează, la modul marii poezii,
frământările şi atitudinile lui, fie sub forma neîncrederii în lumea
înconjurătoare, care nu-i poate oferi împlinirea ideală a visurilor, de aici
ideea renunţării la iubire, tot atât de aparentă şi efemeră ca şi tot ce
aparţine lumii trecătoare fie sub forma restrângerii în singurătate, a izolării
în lumea visurilor şi a spiraţiilor abstracte, fie sub forma evadării într-o
lume a închipuirii.
Motivul
literar al „Florii albastre” capătă sensuri multiple în creaţia poetului
nostru. Astfel în „ Călin ( file din poveste)” tărâmul feeric al pădurii de
argint e împodobit cu minunata floare („ Flori albastre tremurând unde în
văzduhul tămâiet”) dar aceste „ flori albastre” au aici sensul unor simple
podoabe ce sugerează ideea de prospeţime vegetală. Pădurea de argint, în
mijlocul căreia se petrece sărbătoarea nupţială, fiind fermecată, fata de
împărat, în clipa supremei fericiri, „ flori albastre are în păru-i şi o stea
în frunte poartă.”
Totuşi
s-ar putea stabili o oarecare asemănare între iubita cu chip de zână din „
Călin”, care împlineşte visul de iubire al poetului, într-o perioadă de
încredere deplină în posibilitatea unei iubirii ideale şi iubita din „ Floare
albastră” gata să transfigureze viaţa poetului dăruindu-se cu toată minunea
făpturii ei.
În
„ Floare albastră” iubita reprezintă viaţa, lumea reală care insistă ca o
chemare supremă în conştiinţa poeului torturată de îndoieli.
Eminescu
îşi împrospătează limbajul poetic în permanenţă apelând la izvoarele graiului
natural, popular, din care îşi alege fără dificultăţi, cuvintele şi expresiile
cele mai sugestive, pline de sens, de savoare şi de o mare forţă de seducţie. „
De nu mă-oi uita înalte, Sufletul vieţii mele, De mi-i da o sărutare, Nimeni-n
lume n-o să ştie, Ş-apoi cine treabă are!, Cui, ce-i pasă că mi-eşti dragă,
Înc-ovură....” sunt câteva din expresiile care introduc în poezie realismul
iutimist, de natură populară, sau altfel spus, triumful vieţii.
Până
la urmă poetul înţelege că iubita a avut dreptate: „ Ah! Ea spuse
adevărul!...”, iubirea şi natura rămânând pentru el ca o nevoie continuă de
viaţă, şi cadrul deplinei lui realizări.
Iluzia
poetului se spulberă însă în cele din urmă iubirea şi iubita au trecut pe lângă
el şi s-au dus ca o „ dulce minune”.
Atracţia
către natură este una din atitudinile lirice esenţiale ale poeziei lui
Eminescu. Natura îi oferă ( Eminescu) poetului refugiul dintr-o realitate ce
i-a adus „ multe dureri şi puţine plăceri”.
În
lirica eminesciană, împlinirea dorinţei de iubire este posibilă numai în
mijlocul naturii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu