Ceea ce
se numeste de obicei natura, adica aspecte geologice ,fauna si flora, se
gaseste la Eminescu intr-un chip elementar.Nu varietatea e nota dominanta ci
dimensiunea ,cantitatea.Aceasta e determinata prin puterea de a intimida
constinta si a o elimina.Versurile contin numai notiunea simpla de de
codru ,dar intr-o proportie
colosala.Padurea noastra empirica are o durata limitata ,fiind supusa
dezagregarii ,codrul eminescian insa “creste” peste marginile de timp ale
domniilor , peste acelea ale raselor ,el este de veci.Imaginea aceasta
egipteana de trainicie peste milenii ,determina dimensiunea microscopica a
omului si desteapta acel sentiment tipic eminescian de nevoie de a se lasa in
voia dinamicii firii.
Natura
este intalnita in majoritatea operelor lui Eminescu, de cand era inca copil si
pana cand si-a scris testamentul (“Mai am un singur dor”).Sederea mai lunga in
codru poate duce la o adormire in codru sau chiar dorinta de moarte.
Eminescu
isi aduce iubita in mijlocul naturii ,aceasta asteptandu-l pe malul
lacului.Fuziunea dintre natura si dragoste este perfecta in “Sara pe
deal”.Suavitatea, candoarea iubirii ,sperantele pe care le desteapta sunt
stimulate de o ambianta in care accentele melancolice ,destul de rare ,sunt coplesite
de atmosfera in general optimista, declansatoare de vitalitate.Arborele
preferat de poet pentru aroma penetranta ,imbatatoare a florilor ,este
teiul.Perechile eminesciene se lasa ingropate de ninsoarea florilor
parfumate.Asa cum afirma Calinescu ,”Plopul ,copac clasic ,orasenesc ,da
amintirilor o miscare lenta.(”din “Luceafarul” de la “Sub sirul lung de mandrii
tei…Cu plete lungi ,balaie).In “Pe langa plopii fara sot” ,poetul reproseaza
femeii indiferenta ,faptul ca nu
raspunde chemarilor sale.Asa cum arata G.Ibraileanu ,tanarul timid tremurand sub fereastra iubitei se
transforma in geniul constient de superioritatea sa.In “Luceafarul” ,acesta
acesta adreseaza amare mustrari femeii pentru ca nu s-a ridicat la nivelul
aspiratiilor sale ,preferand banalitatea existentei cotidiene.Atitudine
intelectualista are Eminescu si in Scrisoarea V ,in care poetul este obsedat de
incapacitatea femeiide a intelege pe creator ,caruia-I prefera un tanar monden
,imbracat dupa ultima moda si parfumat ,dar sec(“Tu cu inima si mintea poate
esti un paravan…Opera croitoreasca si in spirit si in stofa.”).
Deosebindu-se
de predecesorii sai:Bolintineanu si Alecsandri ,care compara femeia iubita cu o
floare si cu o privighetoare ,in termenii secolului trecut “filomela” ,Eminescu
evita banalitatea unor asemenea procedee ,privind-o ca pe o reprezentanta a
erosului ,ca pe o Venus Anadyomene ,ca pe aceea care asigura prin iubire
continuitatea vietii.O singura data Eminescu compara femeia cu o floare si
atunci magistral ,realizand o imagine neegalata ,de o prospetime care contine
parca efluviile unei noi geneze.(din “Atat de frageda”:”Atat de frageda
te-asameni…In calea vieti mele iesi”).
Autorul
prefera putin si alti copaci.Arinul ,copac salbatic se aseamana cu cornul de
vanatoare pe care il evoca si Weber in freischutz(din “Peste varfuri’:”Peste
varfuri trece luna…Melancolic cornul suna”.).
Subordonate codrului ca
element central ,celelalte esente silvestre (bradul, stejarul, fabgul) capata
nuante variabile in functie de contextul liric.
Daca codrul si lacul constituie acompaniamentul natural al
iubirii ,luna plutind deasupra vastelor intinderi de apa formeaza cadrul
adecvat ideilor filozofice.Transformarea naturii si a vietii ,reflectiile
asupra mortii sunt privite din perspectiva selenara si oceanica.Meditatiile cu
privire la aparitia si extintia universului sunt inaugurate de un vast preludiu
,de ampla invocatie de la inceputul Scrisorii I :”Luna tu ,stapan-a marii ,pe a
lumii bolta luneci ,…Cind plutesti pe miscatoarea marilor singuratate!”.
In “Melancolie’ ,luna
strabatand sirurile de nori deasupra “tinutului cu strambe cruci” constituie
uvertura instrainarii poetului de viata si construieste totodata presentimentul
mortii:”Parea ca printre nouri s-a fost deschis o poarta…Ca de dureri
straine?…Parca-m murit de mult”.
Din cauza tristetii si a singuratatii Eminescu vorbeste cu
codrul caruia ii pune intrebari ca unui prieten.Prin raspunsurile sale codrul
isi arata si el tristetea si povesteste cum sta si asteapata si mai auda oameni.(“Ce
te legeni codrule?”).
Natura eminesciana ,grandios romantica in salbaticia ei ,in
insula lui Euthanasius ,intrata in decreptitudine si putrefactie in gradina si
casa din “Sarmanul Dionis” ,se prezinta liric sub multiple si variate aspecte.
Poetul Luceafarului a topit intr-o retorta uriasa
elementele disperate la inaintasii sai ,sublimandu-le intr-un cristal de o
perfectiune si stralucire neegalata pana astazi.
Bibliografie:-Sinteze de literatura
romana si Istoria lit. romane vol.III
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu