Mediul si
omul sunt doua cuvinte ce nu se potrivesc din nici un punct de vedere. Problema raportului dintre om si
mediul ambiant nu este noua. Ea a apărut o data cu cele dintâi colectivitati
omeneşti, caci omul cu inteligenta si spiritul creator care il definesc, nu s-a
multumit cu natura asa cum era ea, ci a pornit cu curaj si tenacitate la opera
de transformare a ei potrivit nevoilor sale.Multiplicandu-se neincetat, specia
umana a adaugat peisajului natural privelisti noi, prefacand mlastini si
pamanturi intelenite in vai roditoare, tinuturi aride in oaze de verdeata, a
creat noi soiuri de plante de cultura si a domesticit animale salbatice.Pana aici,
echilibrul natural nu a avut de suferit decat, poate, pe arii foarte restranse,
care nu puteau afecta ansamblul.
Cotitura a intervenit o data
cu revolutia industriala si, mai cu seama, cu noua revolutie
tehnico-stiintifica, gratie careia avioane si rachete brazdeaza, astazi,
vazduhul si strapung norii, nave tot mai mari si mai puternice despica luciul
marilor si al oceanelor, cascade de hidrocentrale transorma puterea apelor in
salbe de lumina, in energie ce alimenteaza parcul de masini in crestere
vertiginoasa.Intr-un cuvant, stiinta si tehnica moderna, sporind nemasurat
puterea omului, au ridicat, in medie, nivelul de viata de pretutindeni.Dar
reversul civilizatiei industriale este contemporane, al progresului material a
fost si este inrautatirea mediului natural.Sub impactul dezvoltarii economice
au fost poluate, mai mult sau mai putin grav, solul, apa si aerul, au disparut
sau sunt pe cale de disparitie multe specii de plante si animale, iar omul este
confruntat la randul lui cu diverse maladii cauzate de poluare, fenomen ce
cuprinde astazi toate tarile si continentele.Efectele ei sunt resimtite pana si
peintinderile, pana ieri imaculate, ale Antarcticii.S-a calculat ca in timp de
un deceniu, devierile civilizatiei au provocat mediului natural pagube mai mari
decat intr-un mileniu.
La inceputul erei neolitice,
numai aproximativ zece milioane de oameni actionau asupra naturii, cu unelte
primitive care practic nu lasau urme cat de cat sesizabile.La mijlocul
secolului trecut, deci nu la mult timp dupa declansarea revolutiei industriale,
numarul locuitorilor globului ajunge la un
miliard, dar deteriorarea mediului nu cunoaste inca manifestari
preocupante, cu exceptia anumitor perimetre din unele tari occidentale -
incepand cu Anglia - care au urcat primele in “trenul industrializării”, gratie
in primul rând maşinii cu abur.
Poluarea ca problema globala
este apanajul secolului nostru, mai precis al ultimelor trei decenii, timp in
care populatia lumii a crescut de la 5 la 6 miliarde de locuitori. Sunt multi
sau putini ? Exercita oare numarul lor cu adevarat o “presiune demografica”
asupra mediului inconjurator ? Iata intrebari ce-i framanta deja pe demografi,
economisti, medici si alti specia-listi, ca si pe oamenii politici.Problema
care i-a preocupat pe specialisti de-a lungul timpului a fost, de fapt, aceea
daca se poate asigura hrana suficienta populatiei si doar in ultimile decenii
si-au indreptat atentia asupra unui aspect care s-a dovedit a fi la fel de
important : degradarea mediului ambiant prin poluare, eroziune si alte
fenomene, datorate actiunii, voite sau nu, a omului, proces ce afecteaza nu
numai posibilitatile de procurare a hranei, ci si alte aspecte ale existentei
umane, incepand cu sanatatea.
Nu incape indoiala ca solul
este capitalul cel mai pretios de care omul dispune pentru satisfacerea
nevoilor si ambitilor sale.La urma urmelor, cel putin pana la inventarea
fotosintezei artificiale, cu totii depindem de stratul subtire si roditor de la
suprafata Pamantului, de unde se extrag totalitatea resurselor necesare
vietii.Or, unul din marile paradoxuri este acela ca omul tinde sa-si
pericliteze izvorul vietii si al fortei din nestiinta, lacomie, neglijenta sau
din alte cauze.Asa se face ca, in timp ce tehnicile moderne ii ingaduie sa
introduca in circuitul productiv milioane de hectare de teren, ce pana ieri
erau socotite inerte pe vecie, in paralel alte milioane de hectare dintre cele
aflate in productie devin improprii cultivarii, datorita tot actiunii omului.De
cand omul a inceput sa lupte impotriva naturii, suprafata deserturilor a
crescut cu un miliard de hectare si procesul avanseaza intr-un ritm
accelerat.Se cuvine sa adaugam ca, in fiecare an, zeci de milioane de hectare
de soluri productive sunt “devorate” de drumuri, de uzine si de orase, tot
atatea secvente ale duelului inegal dintre frunza verde si asfalt.
De cand primul topor
primitiv a doborit intaiul arbore, padurile au pierdut jumatate din intinderea
lor, in timp ce omenirea in acest rasimp s-a multiplicat de sute sau chiar mii
de ori.Distrugerea padurilor, carora li se datoreste in cel mai inalt grad
stabilitatea si calitatea a trei elemente fundamentale ale vietii oamenilor -
solul,aerul si apa - s-a soldat de-a lungul timpului cu efecte dezastruoase.Padurilor
le revine un rol insemnat in fixarea stratului, relativ subtire, de sol fertil,
mediul germinativ al masei vegetale.
Despaduririle masive au
inmormantat sub dune de nisip infloritoare civilizatii nu numai in nordul
Africii, ci si in Asia, iar in unele parti ale Europei au impins dezgolirea
muntilor si dealurilor pana la limite vecine cu calamitatea.
Reimpadurirea e inca un
cuvant prea nou si efectele ei prea mici pentru a rascumpara greseala
multimilenara care a determinat disparitia a jumatate din arborii
planetei.Desigur, in aceasta privinta calculele sunt foarte precare.Recurgem
totusi la unele, care, indiferent cat de mare e aproximatia, ne spun cate
ceva.La sfarsitul Imperiului roman, Peninsula Iberica era acoperita cu paduri
viguroase de la Biscaya pana la stramtoarea Gibraltar si ar fi avut o populatie
aproape dubla fata de cea de azi, cand au ramas doar vreo cinci la suta din
fostele paduri.
In afara de protejarea
solului, padurea exercita cea mai puternica actiune purificatoare asupra
aerului , absorbind bioxidul de carbon si restituindu-l sub forma atat de
necesarului oxigen.Din cele 14-16 miliarde de tone de bioxid de carbon lansate
anual in atmosfera prin arderea combustibililor, plus cele provenite din
respiratia oamenilor si animalelor, doua treimi sunt absorbite de paduri, acei
“plamani verzi” ai Pamantului, carora le datoram atat de mult.
Nu mai putin important este
rolul padurii ca factor de regularizare a cursurilor raurilor.De asemenea,
padurea este menita sa asigure cerintele de agrement si turism, tot mai
accentuate in conditiile vietii moderne, ambianta biofizica indispensabila
localitatilor balneoclimaterice, conservarea multor specii de plante si animale
foarte utile etc.
Intr-un cuvant, fara paduri
suficiente, dezvoltarea si, la urma urmelor, viata insasi nu sunt
posibile.Astazi, cand padurile ocupa cam o treime din suprafata uscatului
(circa 4 miliarde de hectare), pe plan modial isi face loc parerea ca aceasta
reprezinta un minimum necesar,sub care omenirea nu-si poate permite sa
coboare.In conditiile cand raman de rascumparat fata de padure greseli multe si
vechi, cand un singur automobil, parcurgand 1000 de kilometri, consuma o
cantitate de oxigen suficienta unui om pe timp de un an, iar raurile
dezlantuite fac tot mai mari ravagii, spaland nemilos ce a mai ramas din
fertilitatea solului, exploatarea nerationala a resurselor forestiere a devenit
un lux prea scump.
Paleta surselor de degradare
a solului este vasta, insa partea cea mai vizibila si aflata la indemana
intelegerii oricui priveste acumularea unei enorme cantitati de reziduri de tot
felul.Imaginea haldelor de deseuri din jurul uzinelor si impresionanta
productie de gunoi din centrele urbane sunt numai doua din aspectele acestui
fenomen nociv.Gunoi a existat dintotdeauna, dar notiunea aceasta, ca si atatea
altele, si-a modificat serios continutul.Pentru gospodariile taranesti
traditionale si deci pentru localitatile rurale, gunoiul insemna aproape
exclusiv resturi vegetale nefolosite de animale, care putrezeau in cateva luni,
pentru ca iarna sau primavara sa fie imprastiate pe camp pentru
fertilizare.Exista practic o reciclare naturala completa ce se consuma aproape
la fel si in perimetrul oraselor, ale caror periferii nu se deosebeau cine stie
cat de felul de viata de la sate.
Cu totul altfel stau
lucrurile intr-o lume a industrializarii si urbanizarii vertiginoase , cand doi
din cinci locuitori ai globului traiesc deja in orase - fata de unul din sapte
la inceputul secolului.In plus, prolifereaza orasele mari si foarte mari,
ajungandu-se ca acela cu peste un milion de locuitori sa depaseasca 200.Or,
dupa calcule aproximative, fiecare locuitor din orasele europene “produce” mai
bine de 1.5 Kg de gunoi pe zi, iar in S.U.A de vreo trei ori mai mult.De
obicei, drumul gunoiului sfarseste la periferia orasului, in gropi existente
sau pe locuri virane, unde se acumuleaza in gramezi imense, acceptate ca
servituti inevitabile, uratind peisajul, poluand solul, aerul si apele subterane.Si
mai grav e ca o buna parte din aceste gunoaie, indeosebi materialele plastice,
sunt extrem de rezistente la actiunea bacterii-lor si, practic, nu se
recicleaza pe cale naturala.
Evacuarea rudimentara a
gunoaielor a inceput sa puna serioase proble-me in zonele puternic urbanizate
din Occident inca de acum mai bine de o suta de ani.In 1870, in Anglia, si in
1892, in Germania, pentru marile orase s-a introdus incinerarea gunoaielor, cu
valorificarea partiala a caldurii pentru producerea de abur si curent
electric.Sistemul de incinerare s-a extins si per-fectionat mult, optandu-se
pentru arderea centralizata in mari uzine, mai avantajoasa pentru marile orase.
Preocupanta ramane nu numai
problema asigurarii salubritatii in perime-trele urbane si in vecinatatea
lor.Astazi, plugurile tractoarelor scot deseori la iveala ambalaje de plastic
si cutii de conserve, in primul rand pe terenurile arabile din jurul centrelor
urbane, dar si in alte parti.Prezenta acestor obiecte aruncate si a multor altora
se intalneste, din pacate, si in poienile muntilor, si
pe malul raurilor sau pe litoralul marin, cam peste tot unde oraseanul
“eva-deaza” in sanul naturii, fara a renunta macar pentru scurt timp la
comodita-tile locuintei si la gestul reflex de a arunca resturile.
Prin arderea a aproape opt
miliarde de tone de combustibil conventional se arunca anual in atmosfera
aproximatim un miliard si jumatate tone de cenusa, praf si gaze.Pe langa
arderea combustibililor - carbune, petrol, lemn, gaze naturale - probleme
asemanatoare creeaza si alte industrii, indeosebi chimica, metalurgica, unele
ramuri constructoare de masini, industria ali-mentara etc. - ca si circulatia
automobilelor, avioanelor, trenurilor,vapoa-relor etc.
Abstractie facand de unele
unitati industriale plasate in plina natura, grosul poluarii atmosferice
provine din orase, caci aparitia industriei fie ca are loc in orase, fie
creeaza ulterior orase.Asa ca primele victime sunt orasenii.Exista de acum un
numar apreciabil de “infernuri ecologice”, perimetre urbane unde noxele
industrializarii se fac simtite prin efecte combinate : aer viciat, zgomot,
aglomeratie.In asemenea locuri - cum sunt orasele San Paulo, Ciudad de Mexico,
Detroit, Callacuta, Los Angeles, New York - procentul de imbolnaviri ale cailor
respiratorii, inclusiv cancerul pul-monar, este de cateva ori mai mare,
inregistrandu-se, de asemenea diversi alti factori de risc pentru sanatatea
oamenilor, si nu numai a acelora ce locuiesc la orase.Abordand aceasta
problema, specialistii considera ca, pe langa reducerea prin toate mijloacele a
surselor de poluare, si, daca se poate, chiar eliminarea totala a unora dintre
ele, insanatosirea aerului este de neconceput fara aportul decisiv al ariilor
verzi.
Dar daca aerul, asa cum
este, deocamdata poate fi respirat pretutindeni pe gratis, nu acelasi lucru se
intampla cu apa potabila, care pentru citadini are de mai multa vreme un
pret.Si inca in continua crestere.Caci apa, acest al doilea element in ordinea
urgentelor omenesti, dupa aer, a devenit si el un produs industrial.In preajma
marilor orase si unitati industriale apar instalatii uriase de “tratare” a
apelor naturale, prin decantare, filtrare, serilizare de mai multe feluri etc.
La prima vedere, pare
paradoxal sa vorbim de nevoia asigurarii apei pe o planeta care dispune de
atata apa, incat s-ar putea inunda complet cu un strat de 3 km
grosime.Chestiunea e ca 97 la suta din apa globului este sarata,
iar din restul de 3 la suta cea mai mare parte se afla in ghetari.Rezulta
ca populatia lumii are la dispozitie pentru consumul personal si pentru activi-tatile sale economice numai
in jur de 1 la suta din volumul de apa dulce, respectiv cea din rauri, fluvii,
lacuri si din unele panze freatice.Chiar si asa, ar fi mai mult decat suficient
pe ansamblu, numai ca, asa ca si la alte capitole ale inzestrarii naturale, apa
e foarte neuniform repartizata pe intinderea globului, iar o mare parte din ea
este de acum puternic poluata.In ansamblul poluarii, ponderea apelor uzate -
menajere si industriale - este covarsitoare.
Daca la poluarea aerului
imaginea-simbol este oferita de arborii “perforati” de “ploile acide”, la
poluarea apei expresia caracteristica ar putea fi considerate “mareele negre”,
adica poluarea, practic continua, cu petrol a marilor si oceanelor lumii, avand
efecte dezastroase asupra florei si faunei marine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu